Expert start stopsysteem

Voor alle techniek die niet onder de motorkap zit
Plaats reactie
frankwinter94

Expert start stopsysteem

Bericht door frankwinter94 »

Hallo,
Ik ben Frank 57 jaar oud.
Ik rij met een Expert diesel 2.0 120 pk van 2017.
Nu werkt mijn start stopsysteem niet meer,hij valt wel stil maar start niet meer vanzelf.
De Batterij is nog goed, het zou iets te maken hebben met de alternator. Heeft iemand dit probleem ook al gehad?
mehtevaschino

Re: Expert start stopsysteem

Bericht door mehtevaschino »

Hoe weet je dat je batterij/accu nog goed is heb je dat laten nameten met een speciale accu tester?

Je voertuig is van 2017 zijn er veel korte ritten mee gereden of alleen lange afstanden (snelweg kilometers).

Het kan zijn dat je accu cellen niet meer optimaal zijn maar dat weet je alleen als je het goed heb laten testen + zijn er nog bijzondere foutcodes uitgekomen met het uitlezen van je voertuig?
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Als de accu slecht is dan zal het systeem helemaal niet functioneren, dus ook de motor niet uitvallen.
In jouw geval lijkt het startsignaal niet te worden gegeven.

Juiste diagnose laten stellen , uitlezen etc, zal moeten uitwijzen waar de storing optreed of door wordt veroorzaakt

p.s ik heb je berichtje gesplitst naar een topic: viewtopic.php?p=108124#p108124
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
frankwinter94

Bericht door frankwinter94 »

Volgens de garage heeft het iets met de alternator te maken die andersom begint te draaien.
Nu dit zou niet goedkoop zijn om te herstellen.
Vind het wel spijtig dat na 4 jaar dit al niet meer werkt, er staan amper 55000km op de teller.
herozen

Bericht door herozen »

De alternator is niets anders dan de Dynamo. Ik weet niet hoe die andersom kan gaan draaien omdat als de motor stil staat ook de dynamo stil staat. De dynamo wordt aan gedreven door de V-riem. En de riem door de krukas en wordt door een spanner op spanning gehouden. Dus als de garagist zegt dat hij verkeerd omdraait hij zijn technische kennis maar eens moet gaan bijspijkeren. Als het probleem bij de dynamo ligt dan zou de auto op een gegeven moment helemaal niet meer kunnen starten.
Peugeot 2008 GT line. 130 PK Rouge Ultimate
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

De dynamo bij een start stop systeem wordt gebruikt als startmotor. Dus dat bijspijkeren van kennis is niet van toepassing voor de garage ;)

Ergens in de aansturing /werking van de dynamo gaat er iets niet goed
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
herozen

Bericht door herozen »

Mijn fout Ik ging uit van “normale” startmotor met een dynamo. Maar dan nog snap ik niet hoe de dynamo de verkeerde kant op kan gaan draaien als de motor weer gestart moet worden.
Laatst gewijzigd door herozen op 10 okt 2021, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
mehtevaschino

Bericht door mehtevaschino »

Ik weet toevallig dat dynamo/startmotor bij een hybride voertuig alleen onderdeel 1500 euro kost exclusief montage.

Je vertelt dat de garage een diagnose heb gedaan maar dit klinkt niet als een Peugeot dealer of ik heb het helemaal mis.

Bij wie en sinds wanneer heb je bedrijfsbus gekocht?

Voertuig van 4 jaar en zo weinig kilometers gelopen zal ik toch even gaan informeren bij een Peugeot Dealer.

Hoe dat precies komt en misschien heb je nog coulance mits je onderhoud heb laten uitvoeren door een Peugeot erkende service partner.

Als je toevallig geen onderhoud heb laten uitvoeren bij een erkende Peugeot dealer.

Dan kan je misschien een beroep doen op de wet Monti maar zoek een Peugeot dealer die misschien garantie claim wilt gaan indienen bij de Peugeot importeur.

Maar veel dealer willen dat niet omdat er veel administratie papier rompslomp werk is en je bent geen loyale klant vanaf auto aflevering.
Laatst gewijzigd door mehtevaschino op 10 okt 2021, 10:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

herozen schreef: 10 okt 2021, 09:47 Mijn fout Ik ging uit van “normale” startmotor met een dynamo. Maar dan nog snap ik niet hoe de dynamo de verkeerde kant op kan gaan draaien als de motor weer gestart moet worden.
Als de elektronica van de dynamo defect is en de aansturing van + en - ontregelt is dan gaat wil de rotor gewoon de ander kant op gaan draaien.

Dynamo's kunnen toch ook plots andersom of wisselstroom gaan leveren. Dit is dus net andersom.

Ipv vervangen voor een nieuw exemplaar zou ik de dealer laten informeren wat een revisie of ruildeel kost.
Die zijn zo rond de 350,00 + in/uitbouw
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
herozen

Bericht door herozen »

Rick schreef: 10 okt 2021, 10:04
Als de elektronica van de dynamo defect is en de aansturing van + en - ontregelt is dan gaat wil de rotor gewoon de ander kant op gaan draaien.

Dynamo's kunnen toch ook plots andersom of wisselstroom gaan leveren. Dit is dus net andersom.
Als de aansturing defect is dan moet het toch ook bij gewoon starten niet goed gaan. Of zit er ook een gewone startmotor op?

Als dynamo's plots wisselstroom gaan leveren dan is de diode brug defect. En dat een dynamo plots de andere kant gaat opdraaien hen ik in mijn 52 jaar als monteur nog nooit meegemaakt.

Al weet ik niet zoveel van de nieuwste technieken. Stil blijven staan in ontwikkeling van de autotechniek. (vind computers veel leuker.)
Peugeot-5008
Beheerder

Bericht door Peugeot-5008 »

De normale startmotor (koude start zeg maar) is een andere dan hetgeen voor het starten/uitschakelen start/stop systeem zorgt.
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
dasouth

Bericht door dasouth »

Ik zou de riemspanner en riem eens goed bekijken.
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Want?
Blijkbaar heb je dit vaker aan de hand gehad in jullie werkplaats.
Iets specifieker zou fijn zijn.
Kijken zonder te weten waar er specifiek naar gekeken moet worden is nutteloos.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
dasouth

Bericht door dasouth »

rekking van de riem.
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Mag toch aannemen dat de dealer dat gecontroleerd heeft en niet zomaar tot de conclusie komt dat de dynamo anders om wil gaan draaien
Slip van de riem zal dat niet veroorzaken toch?

Of de dealer zou het draaien van de dynamo op de stilstaande riem bij het starten aan moeten zien alsof ie de verkeerde kant op draait.... Maar dat zegt dan meer over de kunde van de monteur :shock:
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
dasouth

Bericht door dasouth »

@ Rick
Na de vorige uitleg van 'de technieker' is mijn vertrouwen in deze diagnose laag.
Werd deze ondersteund met technische gegevens en metingen, foutcodes etc?
Ik heb het de laatste 3 jaar een keertje of 2 gezien, en ja telkens op een 2l (niet eenkel expert).
Geen relevante foutcodes, batterij in goede staat zodat de start stop wel wilt werken.

Enige manier om dit te meten is de frequentie van de riem meten tussen de krukaspoelie en aircopoelie met een seem meter.
Indien de frequentie lager of gelijk aan 180 Hz is, vervang ik eerst de riem en alle spanners.
Indien de meting goed is gaat mijn vermoeden naar de alternator.
Voertuig moet wel even naar boven en de kappen moeten eraf om te kunnen meten en je hebt speciaal gereedschap nodig.
Tevens voer ik de meting een keer of 3 uit.

Dit betreft hetzelfde gereedschap om een riem van een rxh af te stellen.
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Ik lees toh helemaal geen uitleg van de garage behalve de mededeling van TS dat de dynamo de andere kant op gaat draaien.
Oordeel over de diagnose geven wordt obv deze info lastig.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
dasouth

Bericht door dasouth »

Rick schreef: 16 okt 2021, 20:17 Of de dealer zou het draaien van de dynamo op de stilstaande riem bij het starten aan moeten zien alsof ie de verkeerde kant op draait.... Maar dat zegt dan meer over de kunde van de monteur :shock:
Mijn vermoeden is dat de slip wordt berekend (krukas/nokkenas + versnelling ervan lijkt me aannemelijk).
ECU detecteert deze slip en stopt de aansturing maar geeft er geen foutcode op. Dan komt de boodschap "handmatig starten" of zo op het instrumentenpaneel.
Maar dit is enkel een vermoeden dat ik nog niet heb kunnen bevestigen.

Het uitschakelen van de alternator gaat zo snel dat het visueel niet zichtbaar is, dit zie je o.a. ook op hun gewone starters als ze falen en verbranden, dan moet je de aansturing al met een scope gaan meten.
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Duidelijk verhaal
Hier kan TS mee naar zijn dealer stappen en dit laten checken
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Plaats reactie

Terug naar “Technisch (Overige modellen)”