lambdasonde

Voor alle techniek die niet onder de motorkap zit
Halku

lambdasonde

Bericht door Halku »

Beste leden,

Sinds 1 week brandt het motormanagement lampje. Laten uitlezen bij een garage en gaf aan dat de lambdasonde sensor 2 stuk is (na katalysator). Daarnaast is wellicht de katalysator verouderd, dat werd mij ook verteld.
tijdens het uitlezen MML gewist helaas 1 dag later begon het MMl weer te branden.
Beiden lambdasondes schoongemaakt en helaas brandt het MML nog. accupool los gemaakt voor een reset, helaas geen resultaat.
Voor de zekerheid 4 nieuwe bougies (bosch indurium) vervangen, geen resultaat maar motor draait stationair stukke rustiger.
Zou het dan toch de katalysator zijn? Heb vandaag een lambdasonde bestelt.

Auto
Peugeot 206 1.4 8v TU3JP KFX bj 2002
KM 108.XXX

Ik zie graag een reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,
mitchell

Re: lambdasonde

Bericht door mitchell »

Heeft garage lambdasonde bekabling gecontroleerd op mogelijk kabel breuk, zo niet eerst laten checken als dat is uitgesloten dan weet je of het ligt aan de sensor of mogelijk kabelbreuk.

Als er geen kabelbreuk is geconstateerd dan is het toch mogelijk lambdasonde of zelfs katakysator.
jerilo

Bericht door jerilo »

De 2e lambda sensor is de controle sensor of de katalysator zijn werking goed doet.
Is er alleen op basis van een storingscode een diagnose gedaan of is er ook naar de parameters gekeken om te zien wat de lambda sensor voor signaal afgeeft?
Wellicht in combinatie met een 4-gasmeting.

Er kunnen meerdere fouten op de lambda sensoren ontstaan. Maar wil niet altijd zeggen dat ze defect zijn. Deze sensoren geven alleen maar aan wat de staat van de uitlaatgassen zijn.
Ik geef een voorbeeld, als er door vervuiling of veroudering de MAP sensor waarde gaat veranderen, laten we zeggen iets omhoog gaat, dan gaat de ecu de injectietijd aanpassen en iets meer brandstof inspuiten. Die lichte verhoging valt allemaal nog binnen de grenzen en zal niet in een foutcode resulteren. Maar er word dus wel degelijk teveel brandstof ingespoten. Als de 1e lambda sensor nog snel reageert geeft hij dit door aan de ecu en deze past dat dan wel weer aan. Maar omdat de daadwerkelijke fout, de MAP sensor, niet word opgelost blijft dit zich herhalen. Als er dus elke keer een teveel aan brandstof word ingespoten is dit funest voor de katalysator. Deze verzadigd of kan het gewoon niet verwerken en de 2e lambda sensor ziet dit en geeft dit door aan de ecu. Die probeert dat dan weer aan te passen maar dat lukt niet meer en zet een foutcode op de 2e lambda sensor omdat hij zegt dat er iets niet goed gaat en zijn signaal te lang laag blijft. Terwijl die eigenlijk niks verkeerds doet alleen maar doorgeeft wat hij meet, een te hoge mate van onverbrande brandstof.
De schuld krijgt dan de 2e lambda sensor en word vervangen. Maar het probleem (MAP sensor) word niet opgelost en zo is de cirkel weer rond en begint weer opnieuw. Storing word gewist de storingsteller gaat weer opnieuw tellen en jawel daar komt het lampje weer met storing op 2e lambda sensor.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat parameters bekijken enorm belangrijk is in het oplossen van storingen. En nooit zomaar van de foutcode uitgaan.

Nog een weetje, dit soort afwijkingen in sensoren zien wij ook bij nieuwe "goedkope" imitatiesensoren. Daarom monteren wij het liefst OEM sensoren.
Halku

Bericht door Halku »

Hallo,

Bedankt voor jullie beiden reacties.

Mitchell: Toen ik erbij was heeft hij de kabel niet gecontroleerd, hij heeft het uitgelezen en gezegd waar de foutcode lag en wat de oorzaak zou kunnen zijn.
-
Jerilo: er is op basis van een storingscode een diagnose gedaan (uitleesapparatuur), niet naar parameters gekeken en geen 4-gasmeting.
Ik heb een lambdasonde bestelt met een blauwe aansluiting. Mij werd vertelt dat witte aansluitingen imitatiesensoren zijn. komt overmorgen binnen.
Laatst gewijzigd door Halku op 15 sep 2020, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
jerilo

Bericht door jerilo »

Dat van de MAP sensor was een voorbeeld. Maar komt zeker voor in de praktijk. Evenals een luchtlekkage of een verkeerde temperatuursensor waarden.
Ik wilden met dit verhaal alleen maar aan tonen dat lambda sensoren heel veel ten onrechte worden vervangen. Mits er echt een storingscode was op kortsluiting of massa sluiting.

Parameters kan je met diagnoseapparatuur of zelfs met een "simpele" EOBD tester bekijken.
Je moet dan wel kennis hebben wat alle waarde's moeten zijn bij een "gezonde" motor.
Ik kan niet alle waarde's gaan opnoemen maar een MAP waarde mag bij stationair draaien zonder verbruikers niet hoger zijn dan 370mbar.

Een diagnose is niet alleen storing uitlezen. En dan zie je een foutcode maar wij vinden de beschrijving van de foutcode veel belangrijker, kortsluiting naar plus of naar massa, of buiten regelbereik enz.

Halku

Bericht door Halku »

Oke duidelijk. Ik wacht op de lambdasonde, als ik het vervangen heb en de MML brandt nog steeds. Dan maar de kat vervangen.

Vraagje: mijn MML brandt op dit moment als ik een lambda (2e) vervang. Dat bleek de oorzaak te zijn. gaat het MML vanzelf uit of moet ik het eerst wissen?
Peugeot-5008
Beheerder

Bericht door Peugeot-5008 »

Ik denk dat Jerilo bedoeld te zeggen dat je niet zomaar lukraak iets moet vervangen, maar er even dieper in moet duiken. Oftwel de storing even verder (uit) lezen. Als het de Lambda niet mocht zijn, even inderzoeken waarom de lambda een melding geeft en dus niet daarna meteen de kat vervangen......
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
rick
Moderator

Bericht door rick »

Voor sommige garages zou bij het uitlezen en het constateren van bepaalde foutcodes een advies moeten komen : "inruilen"
Dat komt uiteindelijk bijna op hetzelfde neer als direct alle onderdelen vervangen waar de foutcode betrekking op zou kunnen hebben.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Halku

Bericht door Halku »

In de ochtend aan het rijden naar werk. Reed ongeveer 80 km/h, afremmen voor een rotonde wou net schakelen naar ze 2. Valt de motor spontaan uit. gelijk starten en verder gereden. Daarna niks geks gebeurd. Auto rijdt prima, goed vermogen, stottert niet, happert niet met optrekken en loopt mooi op stationar. Morgen komt lambdasonde binnen, vervangen en hopelijk is dat de boosdoener.
Peugeot-5008
Beheerder

Reken jezelf niet rijk...

Stuur mij een PM
Halku

Bericht door Halku »

Te veel aan de auto laten vervangen, zonde om het weg te doen.
Peugeot-5008
Beheerder

Halku schreef: 16 sep 2020, 23:01 Te veel aan de auto laten vervangen, zonde om het weg te doen.
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de nieuwe lamdasonde de oplossing van je probleem gaat zijn. Ik acht die kans klein (niet onmogelijk overigens)

Dat je teveel aan de auto hebt laten vervangen heeft Jerilo (En Rick) je al geprobeerd uit te leggen... niet lukraak onderdelen vervangen zonder een juiste (diepgaande! ) diagnose...

Stuur mij een PM
Halku

Bericht door Halku »

Nieuwe lambdasonde erin gezet, mml bleef branden. Autogarage heeft de foutcode gewist. Op dit moment brandt de mml niet. Afzien dus.
jerilo

Bericht door jerilo »

Ik blijf duimen. Laat je het weten?
Halku

Bericht door Halku »

Helaas, heenweg naar werk bleef het MML uit. terugweg *plieng*. Foutcode is P0136. Pfff....
Peugeot-5008
Beheerder

Tsja. Niet zomaar iets vervangen. Eerst goed onderzoek!
Kost anders een hoop extra centen.

Stuur mij een PM
Halku

Bericht door Halku »

Je hebt gelijk. Ik denk dat dit de oorzaken kunnen zijn: temperatuursensor, lucht massameter, 1e lamba en katalysator. Met uitlezen kwam alleen code P0136.
Peugeot-5008
Beheerder

Halku schreef: 18 sep 2020, 16:30 Je hebt gelijk. Ik denk dat dit de oorzaken kunnen zijn: temperatuursensor, lucht massameter, 1e lamba en katalysator. Met uitlezen kwam alleen code P0136.
Lees de post van Jerilo nog eens door.
Halku schreef: 16 sep 2020, 23:01 Te veel aan de auto laten vervangen, zonde om het weg te doen.
Als je bij elke foutcode blind onderdelen gaat vervangen zoals nu kom je al snel in die positie terecht. Je lijkt wel een bepaalde dealer :mrgreen:

Stuur mij een PM
jerilo

Bericht door jerilo »

P0136: Lambdasonde achter katalysator 1, circuit/open

Eigenlijk zegt de storingscode het al, er is een open circuit. Dat had inderdaad een lambda-sonde kunnen zijn. Kan nog steeds want ik vermoed dat er geen originele lambda-sonde is gemonteerd.

In dit geval zal er gemeten moeten worden of er voeding aanwezig is voor het verwarmingscircuit.
Wat je nog kan doen is kijken of de zekering heel is. Deze zit naast de accu in de BSM (zekeringkast). Het is zekering nummer 34 en moet een 5 Amp zijn.
Ik moet wel zeggen dat allebei de lambda-sensoren gevoed worden door deze ene zekering. En er dus een fout is op de achterste. Als de zekering defect zou zijn dan zou je ook een storing krijgen op de eerste sonde.

Dus ik vermoed een probleem in de bedrading, dit kan een overgangsweerstand of een gebroken draad zijn.

Wat ook veel voorkomt is dat de ECU de lambda-sonde's omdraait en het dus niet de de achterste is maar het zou dus ook de voorste kunnen zijn.

Daarom is meten zo belangrijk. Wij controleren als eerste of er een voeding en een massa aanwezig is bij het component.
Halku

Bericht door Halku »

Is geen originele lambdasonde inderdaad, zal morgen kijken naar de zekering(zal niet het probleem zijn vermoed ik). Maandag ga ik bellen voor een afspraak. Ben nieuwsgierig wat het probleem is.
Plaats reactie

Terug naar “Technisch (Overige modellen)”