Restauratie Peugeot 405 Mi16

Voor alle techniek die niet onder de motorkap zit
jerilo

Re: Restauratie Peugeot 405 Mi16

Bericht door jerilo »

Jaaaaaaa, de uitlaat is binnen gekomen :lol: maar ja die kan nog niet geplaatst worden.

Zit nog te wachten op de cilinderkop. Die is bijna klaar. Dan kan ik weer verder met opbouwen.

Vanuit Engeland is er ook nog een pakket onderweg met compleet nieuwe slangen voor het koel en oliesysteem. Alles nieuw.
BertP

Bericht door BertP »

Wow is dat allemaal nog leverbaar? Is het origineel?
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
jerilo

Bericht door jerilo »

@BertP: OEM is niet veel meer leverbaar of enorm duur.

Ik koop voornamelijk bij mijn leverancier en dat zijn "imitatie" onderdelen.
Die slangen komen uit Engeland, daar word nog wel wat nagemaakt voor deze motoren. Die zijn nog steeds enorm populair in Engeland. Maar ook dit soort onderdelen zijn dan weer duur.
De uitlaat is dus ook imitatie maar heb gelukkig nog iets. De voorpijp is bijvoorbeeld niet meer te krijgen. Gelukkig is die nog goed. En de uitlaat kosten dan ook weer niet duur, moest er wel een paar weken op wachten.
Al met al word deze revisie niet goedkoop.

OEM onderdelen worden al moeilijk voor een 307 uit 2004. We hadden een motorkapslot nodig maar Peugeot levert het gewoon niet meer :o
Gelukkig zijn er nog zat sloperijen. Maar voor zulke modellen word het soms al moeilijk laat staan voor de echte oudje's.
BertP

Bericht door BertP »

De vraag is ook wat is OEM en wat is “namaak”. Misschien zijn de nagemaakte koelslangen wel van betere kwaliteit.

En als het niet meer te koop is dan is het ook niet anders natuurlijk.

Bij de restauratie komt altijd meer kijken (dit er bij, dat extra) dus de kosten lopen inderdaad snel op. Jij hebt als geluk weer dat je kennis en materialen (gereedschappen) al in je bezit zijn.

Succes verder en vergeet het eindresultaat niet. Dan is het al het geld waard.
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
jerilo

Bericht door jerilo »

Zit nog steeds op de cilinderkop te wachten dus met de motor kan ik nog steeds niet verder.

Maar toch nog een kleine update.

De gelaste delen die lekker in de tectyl gezet zijn heb ik nu ingesmeerd met carrosserie kit. Daarna dat weer lekker in de tectyl gezet. Roesten zal het nu niet meer (hopelijk :shock: ).
Het ziet er nu uit of dat het vanuit de fabriek is gedaan. Dat scheelt weer commentaar bij een eventuele APK steekproef. Heb gelijk het achterste gedeelte van de bodemplaat, voor de brandstoftank, ook gelijk in de tectyl gezet incl de brandstofleidingen aan de linkerkant. Aan de rechterkant de remleidingen goed opgeschuurd en ook in de tectyl gezet.

Bij 1 van de benzine injectors was het nozzle kapje gescheurd en klikte niet meer vast. Dit is gevaarlijk. Als dit loskomt zit het tussen de inlaatkleppen. Dus via de bekende Chinese website een revisie setje gekocht voor een paar euro's.
Hierbij zitten ook gelijk de inwendige filters. Deze ook gelijk maar vervangen.

Hopelijk bij de volgende update meer nieuws van de cilinderkop.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog voor de liefhebbers de toekomstige klassiekers in wording :lol:

Afbeelding

Jeroen
Nikilauda504

Bericht door Nikilauda504 »

Mooi werk weer Jeroen. De 205 en 405 zijn al klassiekers, zeker als het respectievelijk een CTi en een M16 betreft.
jerilo

Bericht door jerilo »

Eindelijk!!!!!!! de cilinderkop was vorige week vrijdag klaar. Dus hier een GROTE update van de vorderingen.
Heb deze week aardig wat gedaan tussen de bedrijven en in de avond uurtjes. Niet dat hij snel klaar moet :lol: maar gewoon het lekker sleutelen eraan :wink:

Het ging niet helemaal van een leien dakje. Er is een tegenslag geweest helaas.

Onder de kopbouten zit een opvulstuk anders zouden de lange bouten dwars door het motorblok komen. Ik had dus 9 van die passtukken. Had ze speciaal nog om de kopbouten laten zitten. Eéntje was dus weg. Ik dacht dus dat dat zo hoorde omdat het boutgat boven de waterpomp een verhoging had. Dacht dus dat daar een bout gemonteerd moest worden zonder het opvulstuk. Heb nog even terug gekeken en daar kwam hij dus ook vandaan.
Nou ik kan je vertellen dat dat dus niet zo hoort :shock:
Met het aandraaien van de bouten voelden ik dat het bij die ene bout zonder passtuk dus niet goed ging. Gelijk gestopt en er weer uit gedraaid. Toen hoorde ik het al, er viel een stukje metaal naar beneden :? .
Ik voorzichtig gekeken en jawel de bout zat dus door het blok heen en dat stukje was dus een stukje motorblok wat in het gat van de waterpomp was gevallen :evil:
Ik vermoed dat ze de vorige keer deze bout dus nooit goed hebben gemonteerd, maar dat blijft gissen.
Het punt was nu hoe gaan we dat oplossen. Ik heb een stukje kneedbaar metaal in het gat gepropt en aan de binnenkant in het gat bij de waterpomp mooi glad gemaakt. Toen dit droog was heb ik van loctite de speciale 2 componenten metaallijm gebruikt om het aan de binnenkant en buitenkant goed af de dichten. En dat is volgens mij goed gelukt. Ga als alles zover mogelijk in elkaar zit de boel nog met de rookmachine checken of alles dicht is van het koel en oliesysteem.

Genoeg geluld hieronder de foto's van de vorderingen.

Te beginnen bij de gerepareerde cilinderkop

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hieronder het passtukje die ik heb laten maken. En het gat wat ik vakkundig heb gedicht :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En verder nog wat foto's van vanavond na het opbouwen van de cilinderkop en monteren van de distributie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zaterdag hoop ik de motor weer in de takel te hangen dan kan het vliegwiel, koppeling en de versnellingsbak weer gemonteerd worden. Kan het inlaatspruitstuk er ook weer op en kan ik de motorbekabeling weer aansluiten en eventueel aanpassen of verbeteren.

Tot de volgende update,

Jeroen
BertP

Bericht door BertP »

Mooie update weer Jerilo. Jammer van de tegenslag, maar voor alles is een oplossing merk ik wel uit je verhaal.

Met de motor zo uit de auto is het monteren van de distributie ook een fluitje van een cent. :lol: Ik zie dat je de originele riemspanningsmeter hebt, alles volgens de specificaties dus.
jerilo

Bericht door jerilo »

@BertP: tja alles is veel makkelijker als de motor gedemonteerd is :lol:
Deze "SEEM" meter heb ik wel even geleend. Die van ons is overleden. En ik wilden deze riem wel volgens het werkplaatshandboek spannen, mede omdat er 2 spanrollen aanwezig zijn.

Hieronder nog 2 foto's zo voor het weekend. Vandaag nog even het inlaatspruitstuk gemonteerd en al een aantal nieuwe slangen (olie/koelwater).
Volgende stap is de motor in de takel hangen zodat de krukaskeering, vliegwiel, koppeling, versnellingsbak en startmotor gemonteerd kunnen worden.
Vliegwiel laat ik nog even vlak draaien.
Daarna de kabelboom nog aanbrengen en de bekabeling doormeten en/of herstellen als dat nodig is. Zag al dat er bij de startmotor gerommeld was met de bedrading. Er is een extra relais aangesloten :shock:
Misschien monteer ik gelijk maar een nieuwe dikke plus kabel van de dynamo en startmotor. Maar dat zie ik wel als ik zover ben.

Afbeelding
Afbeelding

Jeroen
jerilo

Bericht door jerilo »

Zo vandaag een grote stap gemaakt :lol:
De krukaskeering en vliegwiel gemonteerd. Daarna de nieuwe drukgroep (uiteraard van Valeo) gemonteerd en versnellingsbak weer teruggehangen. Bedrading aangesloten en op diversen plaatsen hersteld.
De motor/bak combinatie staat klaar om ingebouwd te worden. Alles is weer gemonteerd.

Maar dat inbouwen gaat nog wel even duren.
Het grote gapende gat in de linker wielkuip zit precies achter het dashbord.
Om brandgevaar te voorkomen zal ik het dashbord moeten verwijderen waarna ik daarna het isolatie vilt kan weghalen. Had al even gekeken onder het tapijt maar dat gaat er ook uit. Er ligt een hele plas met water op de bodem.

Dus volgende stap is het interieur eruit halen zodat de binnenkant kan drogen en we het gat kunnen dichtlassen zonder brandgevaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vast begonnen met het dashbord.

Afbeelding

Is er iemand die weet wat ik hier aan kan doen zonder delen te beschadigen, diversen delen van het dashbord zijn klef en plakkerig geworden. Waarschijnlijk zullen de weekmakers vrij komen. Alle tips zijn welkom.

Afbeelding

Tot de volgende update

Jeroen
Bart-Peugeot
Moderator

Bericht door Bart-Peugeot »

Wat de schoonmaak van plakkerige delen betreft, dat is een vraag die ook op het C5forum voorbij kwam.

Er helpt weinig, remmen reiniger, alles reiniger en dasty in iedergeval niet. Een schoonmaak doekje met alcohol, bijvoorbeeld van de kfc zou wellicht helpen.

https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=16668
In bezit van een blauwe Peugeot 308 SW 1.6 bluehdi BLE pack (2015).
Tevens eigenaar van een groene 504 GL (1977).
053 // 3008

Bericht door 053 // 3008 »

Bij een ander forum heb ik het volgende gelezen een poosje geleden
Hier is iemand bezig om een standaard Fiat Stilo om te toveren naar een Fiat Stilo Blackmotion

"Bij de Action verkopen ze een oven/magnetron reiniger en deze is perfect om dit schoon te maken!"

https://www.autoweek.nl/forum/read.php? ... 373,page=1

Erg gaaf hoe jij de 405 Mi16 aanpakt
Peugeot 308 SW 1.5 Blue HDI 130 BLE

Nieuwe besteld (verwachte levertijd jan 2021)
Peugeot 3008 PureTech 130 Blue Lease Allure
Rouge Ultimate
Draadloze telefoonlader
Carrosserieafwerking Black Diamond
Verwarmbare voorstoelen
Reservewiel
Trekhaak
jerilo

Bericht door jerilo »

Bedankt voor de tips. Zal van het weekend even de links doornemen.

Ik kwam dit spul ook nog tegen https://www.stiptpolishpointshop.nl/pro ... h-remover/
Is niet goedkoop maar schijnt wel heel goed te werken.

Ik ga alles eens doornemen. Eerst maar het dashbord demonteren.
BertP

Bericht door BertP »

Hoi Jeroen,

Ik lees je update en wilde ook gelijk Stipt Polish Point noemen voor het verwijderen van de plakkerige delen. Dit bedrijf heeft een flesje in hun webshop (https://www.stiptpolishpointshop.nl/pro ... 8UQAvD_BwE) om het te verwijderen. Werkt super. Het is alleen niet goedkoop. Maar het werkt en daar gaat het om.

De eigenaar heeft op het YouTube-kanaal van zijn bedrijf 2 keer uitgelegd hoe je het product moet gebruiken. Je moet niet te lang blijven poetsen en wrijven, want dan gaat de eventuele opdruk van toetsen en knoppen er ook af. Rustig draaiende bewegingen maken met een doek, even laten drogen en nog een keer lichtjes nabehandelen is voldoende. Ik zal z.s.m. de links even voor je opzoeken van de filmpjes, dan kun je het zelf bekijken.

Ik heb ook een aantal producten uit de webshop en het werkt geweldig. Wat je ziet op YouTube is ook echt waar. Ik ben fan van hun "Stipt Real Effective Cleaner" en "Stipt Interior Matt Cleaner" (waarmee je leer weer mooi mat wordt zoals uit de fabriek i.p.v. glanzend door gebruik). Daarna insmeren met de "Stipt Leather Protect" en het leer is weer beschermd. Wellicht is de " Stipt 2K Coating" ook iets voor jou. Hiermee bescherm je de bodem van je auto tegen regen, pekel en straatvuil en blijft hij netjes, zonder dat er iets kan roesten.
Laatst gewijzigd door BertP op 23 okt 2020, 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.
BertP

Bericht door BertP »

Update: al gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=GinWd3GHM4E&t=1146s vanaf 19:09 minuten
https://www.youtube.com/watch?v=IHNlFfMYHXk&t=171s vanaf 3:00 minuten

Er is overigens vrij vaak een kortingsactie in de webshop en binnenkort verwacht ik er weer eentje (is al weer een paar weken geleden namelijk), dus even wachten loont.
Plaats reactie

Terug naar “Technisch (Overige modellen)”