Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Alle rijervaringen per type/motor
Gebruikersavatar
jlfme
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 apr 2015, 09:23

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door jlfme »

Vandaag een OTA software update gehad naar versie NHW.1.19.44.8
Dit is voor mij de 2e OTA software update sinds juli. De installatie duurde ongeveer 8 minuutjes volgens de melding die vooraf kwam.
Update aangezet en de auto gewoon zoals normaal verlaten en deze werd ook automatisch afgesloten. Een half uur later bij terugkomst in de auto kwam er een melding op het scherm dat de update gelukt was.
Heb verder nog geen verbeteringen (of verslechteringen) opgemerkt.
308-III SW GT Pack Business HYbrid 180 e-EAT8 (2022)
208-II GT-Line 100/EAT8 (2020)

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding... **
Gebruikersavatar
FNale
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:27

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door FNale »

Ik heb hem nog niet gehad zit nog op de 1.19.43
Jammer dat je nergens een changelog kan vinden dan weet je waar het verschil zit.
Peugeot 308 III Hybrid Berline GT Pack business 180PK.
Gebruikersavatar
jlfme
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 apr 2015, 09:23

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door jlfme »

Er zal wel een gefaseerde uitrol van de update zijn gok ik.
Jammer inderdaad dat er nergens een kleine changelog is, al is het maar op het scherm na de update.
308-III SW GT Pack Business HYbrid 180 e-EAT8 (2022)
208-II GT-Line 100/EAT8 (2020)

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding... **
Gebruikersavatar
jlfme
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 apr 2015, 09:23

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door jlfme »

Vanmorgen het ritje naar mijn werk eens gebruikt om het verbruik van de accu in Hybrid modus wat nader te bekijken.
Startpunt van de rit: accu volledig opgeladen (aangegeven elektrische range 32km) en de auto was lekker voorverwarmd op 21°C met de oplaadkabel erin.
verbruik.jpg
Na afloop van de 42 km heb ik volgens de opgave van de auto 90% op de batterij gereden (=37,8km) en nog 6 km over volgens de range meter.
Totaal bereik dan toch 43,8km ipv de indicatie van 32km aan het begin van de rit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door jlfme op 21 nov 2022, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
308-III SW GT Pack Business HYbrid 180 e-EAT8 (2022)
208-II GT-Line 100/EAT8 (2020)

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding... **
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 12946
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door Peugeot-5008 »

De range van de accu geeft aan hoeveel je kan rijden als je 100% Elektra rijd.
Je geeft zelf aan dat je in HYbrid hebt gereden (het verbruik laat dat ook zien)
Hoe je dan aan een range van 48 komt is mij een compleet raadsel in deze. :roll:
90 procent van 42 plus 6 is bij mij 44
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Gebruikersavatar
jlfme
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 apr 2015, 09:23

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door jlfme »

44km inderdaad. (ik heb het aangepast in mijn eerdere bericht)

Ik blijf dat toch vreemd vinden dat je in Hybrid modus (met navigatie ingeschakeld) verder komt op de accu, dan dat je alleen op de accu rijdt.
De netto range zou toch even ver moeten zijn? Waarschijnlijk zit hier bij mij dan een redeneringsfout als ik jouw berichten lees.

Vind het verder niet zo heel spannend hoor, de auto is gewoon lekker zuinig.
308-III SW GT Pack Business HYbrid 180 e-EAT8 (2022)
208-II GT-Line 100/EAT8 (2020)

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding... **
Gebruikersavatar
Rick
Moderator
Berichten: 11691
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door Rick »

Bij navigatie aan, weet de auto waar je naar toe gaat en kan dan alvast vooraf bepalen waar je efficiënter op de electro modus kunt rijden en waar niet.
Op eerdere andere stukken rijdt de auto dan op brandstof ipv volledig elektrisch als de auto de route niet zou weten.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130 => iav e-208 GT
Gebruikersavatar
jlfme
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 apr 2015, 09:23

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door jlfme »

Daar had ik inderdaad nog niet bij stil gestaan.
308-III SW GT Pack Business HYbrid 180 e-EAT8 (2022)
208-II GT-Line 100/EAT8 (2020)

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding... **
Gebruikersavatar
jlfme
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 apr 2015, 09:23

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door jlfme »

Voor de volledigheid dan ook de rit naar huis in Hybrid modus maar even bekeken.
Startpunt van de rit: accu volledig opgeladen (aangegeven elektrische range 32km) en de auto was niet voorverwarmd.
verbruik2.jpg
We zien hetzelfde verbruik ongeveer. (91%=38,2km) + 4 resterend = 42,2 km elektrisch.
En verder de 250km/L benzine. Dat blijft toch leuk om te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
308-III SW GT Pack Business HYbrid 180 e-EAT8 (2022)
208-II GT-Line 100/EAT8 (2020)

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding... **
TRB
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 dec 2016, 12:46

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door TRB »

Die van mij geeft qua range niet meer dan nog maar 24km aan, zo koud is het toch nog niet, ik vind het echt wel heel weinig.
309 GL profil
306 XT
306 XSI
306 GTI
308 XT
508 SW BLP
3008 GT-line
308 SW GT pack business
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 12946
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door Peugeot-5008 »

Zware rechtervoet?
Veel stadsverkeer?
Niet volledig geladen?
Wat is de werkelijke range?

24 is wel heel erg weinig inderdaad. Zo laag heb ik met mijn 3008 nog nooit gestaan (zelfde capaciteit accupakket). Vanmorgen bij mij 32. (Veel stadsverkeer gereden afgelopen week)
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Gebruikersavatar
FNale
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:27

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door FNale »

Die van mij gaat ook alle kanten op. 42/34/32/38

Meer afhankelijk of ik de vorige rit heb voorverwarmd en hoe ik gereden heb.
Ongeacht hoe die staat ik haal er meestal wel 38/40km mee.
Vandaag staat die op 38 voor wat het waard is vorige keer op 32 toen had ik de dag ervoor niet voorverwarmd maar wel dezelfde rit.
TRB schreef: 26 nov 2022, 10:15 Die van mij geeft qua range niet meer dan nog maar 24km aan, zo koud is het toch nog niet, ik vind het echt wel heel weinig.
Dat is wel heel weinig is dit gewoon een dag zo laag of zit elke dag rond die KM's range?
Als dit bij mij was had ik een bezoekje gewaagd aan de dealer.
Peugeot 308 III Hybrid Berline GT Pack business 180PK.
TRB
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 dec 2016, 12:46

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door TRB »

Eigenlijk iedere dag, let wel goed op dat ik in de eco range blijf qua rechter voet. Wel voornamelijk stadsverkeer, echte range nog niet op gelet, zal het eens in de gaten houden.
309 GL profil
306 XT
306 XSI
306 GTI
308 XT
508 SW BLP
3008 GT-line
308 SW GT pack business
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 12946
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door Peugeot-5008 »

Als je echt alleen maar stadverkeer en geen 80-100-120
Km wegen rijdt dan zou dit kunnen.

Max 50km/h en veel stoplichten is funest voor de range.
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Gebruikersavatar
MarHDI
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 feb 2014, 23:28

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door MarHDI »

Met navigatie rijden helpt het elektrisch verbruik over de hele afstand uitsmeren, dat klopt zeker. Maar ook hier geldt, dat er een lerend vermogen in het systeem zit. Ik rij zeer geregeld afstanden van +-250 km, en ook als ik de navigatie niet instel , zie je dat er een goede verdeling plaats vind.
Goed gedaan van Peugeot.
Nu: 308SW 2.0HDi 150 BLP
Voorheen (alleen de PSA's):508SW BLE 2.0HDi 140, Citroën C5 Tourer (phase 3) 2.0 HDiF 140, wokkelvering; 307SW 2,0HDi 110.
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 12946
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door Peugeot-5008 »

Zeker goed gedaan.

(Ps. Je moet je handtekening nog aanpassen aan de actuele situatie)
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Gebruikersavatar
FNale
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:27

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door FNale »

MarHDI schreef: 28 nov 2022, 10:45 Met navigatie rijden helpt het elektrisch verbruik over de hele afstand uitsmeren, dat klopt zeker. Maar ook hier geldt, dat er een lerend vermogen in het systeem zit. Ik rij zeer geregeld afstanden van +-250 km, en ook als ik de navigatie niet instel , zie je dat er een goede verdeling plaats vind.
Goed gedaan van Peugeot.
Ik denk dat de auto het veel op snelheid doet.
Als ik niks in stel kan ik binnen 100km door mijn ev range zijn in hybride stand vooral als ik veel <80 kph rij.
>80 kph dus veel snelweg pakt die automatisch meer de benzine motor in de hybrid stand.
Peugeot 308 III Hybrid Berline GT Pack business 180PK.
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 12946
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door Peugeot-5008 »

Weet niet hoe zwaar je rechtervoet is, maar Vanaf 135km/h is het zowiezo benzine toch?
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Gebruikersavatar
FNale
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:27

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door FNale »

Ja klopt vanaf 135 is het benzine ik zit er altijd onder op de cc.
Maar ook in de hybride stand op 110/120 cc pakt die soms wel een stukje ev.
Maar veel minder dan onder de 80 natuurlijk daar is het grotendeels EV of je moet je pedaal goed intrappen dan gooit die de motor erbij aan.
Peugeot 308 III Hybrid Berline GT Pack business 180PK.
Gebruikersavatar
jlfme
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 apr 2015, 09:23

Re: Persoonlijke ervaring 308-III SW HYBrid 180

Bericht door jlfme »

Korte stukjes met veel optrekken / afremmen zijn inderdaad funest voor de range.
In de weekenden rijd ik veel korte stukken met lagere snelheden (<60km/h) en dan is de batterij zo leeg.

De gemiddelde range van de batterij heeft zich momenteel 'genesteld' op een steady 32km range na het opladen, waarmee ik doordeweeks op de langere woonwerk ritten een kleine 40km elektrisch kan rijden. In de weekenden dan ook echt maar die 32km wanneer ik korte stukken rijdt.
Laatst gewijzigd door jlfme op 30 nov 2022, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
308-III SW GT Pack Business HYbrid 180 e-EAT8 (2022)
208-II GT-Line 100/EAT8 (2020)

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding... **
Plaats reactie

Terug naar “Rijervaring (308 - III)”