Koplampen polijsten

Alles over interieur en exterieur verzorging. En het verwijderen van bijvoorbeeld krassen.
Plaats reactie
Lion D'or

Koplampen polijsten

Bericht door Lion D'or »

Één van de eerste klusjes die ik opgepakt heb na de aanschaf, is het polijsten van de koplampen. Niet dat ze melkwit waren hoor. Integendeel. Maar op de bovenkant zat duidelijk wat verwering. Oxidatie noemen ze dat geloof ik. Alhoewel ik niet weet of het daadwerkelijk oxidatie is (inwerking van zuurstof in metaal) maar laten we het zo maar ff noemen.
Bij de aflevering was er al het e.e.a. gepoetst, maar niet echt weg. en op de een of andere manier stoort mij dat. Niets zo armoediger als een stelletje melkwitte koplampen. En nog onveilig ook. Dus zoeken op het WWW. Youtube is daarbij een prima informatiebron. Uiteindelijk kwam ik bij 2 producten uit. Een set van Meguiars, de perfect clarity headlight restoration kit en de set van Autoglym, headlight restaoration complete kit. De set van Mequiars bevat een schuurpad en een lak om naderhand de koplamp opnieuw te voorzien van een heldere laklaag (zit op sommige koplampen af fabriek). De set van Meguiars sprak mij het meeste aan, maar ik had niet veel zin op met spuitlak aan de auto aan de gang te gaan. Dus een kit van Autoglym aangeschaft. De set bevat een disk voor in de accuboormachine, een polijstpad, 2 gradaties (1500 en 2000 schuurpapierdisks en 2 korrel 3000 disks. Aangevuld met een polijst pasta. Op youtube staat een duidelijk instructie video. Kind kan de was doen.

Afbeelding

Wat ik al hier en daar gelezen had, is dat goed afplakken een must is. Ik heb hiervoor blauwe 3M tape gebruikt. De koplamp aan de passagierszijde was snel gedaan. Deze was ook nauwelijks verkleurd. Ligt opschuren met waterproof 3000 pad en daarna met de polijstpasta gladgemaakt. Eindresultaat. TOP!!!!! De andere was wat lastiger. Daar zat meer verwering op.

Afbeelding

Deze heb ik aangepakt door eerst met 1500 aan de slag te gaan en opgewerkt tot 3000 nat. Maar helaas, voor mij niet goed genoeg, Gelukkig had ik nog wat Scotch schuurvlies fijn in de schuur liggen, en met flink wat water erbij, kreeg ik alle verwering weg. Daarna met de polijstpasta en glad :D :D

Afbeelding

Afbeelding

Groeten uit de Wormer
Peugeot 308 1.6 THP 150 paardjes (soon to be more). Op Continental WinterContact TS 860 205/55 R16 91H.
Peugeot-MAN

Re: Koplampen polijsten

Bericht door Peugeot-MAN »

Super mooi resultaat :D
308 SW GT-line 1.2 PureTech 130 pk EAT6 Rouge Ultimate, Michelin CrossClimate. Pack Drive Assist 1 -Driver Sport Pack, schakelflippers achter stuurwiel. Stoelverwarming, Afnbare trekhaak, Alarm met super vergr. afgel. 29-03-2018 Afbeelding
Donovan

Bericht door Donovan »

Super mooi resultaat!

Je kan bij de volgende poetsbeurt van je auto ook gelijk de koplampen in de Wax zetten. Dat is wat ik altijd doe bij de auto's die ik poets.
Hierdoor gaan ze minder snel weer verkleuren door de zon.
alfa33

Bericht door alfa33 »

ziet er goed uit en nu voortaan halogeen lampen met UV filter gebruiken(oorzaak vergeling)
Peugeot 2008II 1.2 130pk Allure EAT8 Rouge Elixir Drive Assist Plus
Auto historie:
AlfaSud 1.3s 1978, AlfaSud Sprint 1980, 2x Alfa Guillietta 1.6 1979/1981, 2x Alfa 33 1.3 1987/90,
Alfa 33 1.7 SW 1992, 3x Renault Scenic 1.6 16V 2000/05/07, Peugeot 2008 1.6/1.2 Allure 2014/16
raz50

Bericht door raz50 »

UV werende blanke laklaag aanbrengen naderhand werkt ook tegen opnieuw verweren
moniquevos

Bericht door moniquevos »

Het was mij nooit gelukt om mijn koplampen zo mooi te krijgen. Echt een super mooi resultaat.
Ik zal jouw stappen uitproberen. Ik hoop dat ik dezelfde resultaat kan krijgen :D
Plaats reactie

Terug naar “Poetsen”