Auto ontdooien/interieur voorverwarmen.

Voor alles wat je elders niet kwijt kan.
Oetgrunn

Auto ontdooien/interieur voorverwarmen.

Berichtdoor Oetgrunn » 28 dec 2019, 11:32

Hallo, bij deze wil ik even mijn ervaringen delen met een Defa Termini II 1400 interieurverwarming die ik in mijn 308 SW HDI heb “ingebouwd”:

B5891A0F-9EED-4A43-B4DB-C1FA0878928F.jpeg
Reden is dat ik ‘s ochtends weer redelijk op tijd vetrek en het wel fijn vind om direct een beetje warm te zitten maar nog meer om bij vorst krabben te voorkomen. Dat laatste kon ik tot vanochtend helaas niet testen omdat het niet echt koud was in NL. Vannacht wel wat vorst hier dus even geprobeerd met dit als resultaat (na ca. 20 min aan):

C420459D-EBB7-44BC-95DE-8D7DAF94F7B0.jpeg

Helaas vergeten een foto vooraf te nemen maar op dak is wel te zien hoeveel de auto ongeveer aangevroren was.

Ik heb het kacheltje vanuit de garage verbonden met 220, en schakel hem aan en uit met een tijdschakelklokje (30 min. voor ik vertrek, dit zou dus ook altijd genoeg moeten zijn om de auto dooi te krijgen).

33473736-6B5A-4F92-B5A9-4D04810953C9.jpeg

Kosten: Kacheltje is 1400w (dat neemt ie ook werkelijk maximaal op zag ik via mijn zonnepanelen monitor syteem), dus een half uurtje per dag zal omgerekend max. €1 per week kosten. Aanschaf van de Defa was ca. €72 (via Amazon.de), tijdschakelaar plm. €8 en snoer weet ik niet, lag in de garage :-).
Ik heb de Defa houder op een plankje geschroeft en deze zit weer met klittenband vast op de middenarmsteun achter, zodat ik hem er ook makkelijk af kan halen.
Al met al had ik niet verwacht dat de auto zo snel dooi zou zijn, en ook ‘s ochtends in een niet steenkoude auto stappen is wel fijn. Nadeel is uiteraard dat de motor niet wordt voorverwarmt, maar dit laten inbouwen kost bij mijn weten zeker zo’n €1500 en dat heb ik niet voor over.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

rick
Moderator

Re: Auto ontdooien/interieur voorverwarmen.

Berichtdoor rick » 28 dec 2019, 11:46

Knap staaltje DIY

En nu hopen dat je niet een keertje vergeet in de boel los te halen voordat je wegrijd :lol: :lol: :lol:

Zelf laat ik de auto 5-10 minuten voor ik weg rij stationair draaien met kachel op max. en binnencirculatie + voorruitontwaseming
Toh is dat altijd genoeg geweest om niet te hoeven krabben.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Oetgrunn

Berichtdoor Oetgrunn » 28 dec 2019, 12:01

Knap staaltje DIY

En nu hopen dat je niet een keertje vergeet in de boel los te halen voordat je wegrijd :lol: :lol: :lol:

Zelf laat ik de auto 5-10 minuten voor ik weg rij stationair draaien met kachel op max. en binnencirculatie + voorruitontwaseming
Toh is dat altijd genoeg geweest om niet te hoeven krabben.

Haha, nou het snoer hangt aan de kant waar ik aan kom lopen en ik zet altijd m’n tas achter de bijrijdersstoel, dus de kans dat ik hem vergeet schat ik vrij klein, niet nul dus mocht ik hem wel een keer vergeten dan zullen we zien wat sterker is, een garagedeur, auto achterdeur of een tuinsnoer... :-) :-).

Auto stationair laten lopen schijnt vrij slecht te zijn voor zowel auto als milieu, en zeker voor mijn relatie met de buurt (ik vertrek om 6:20). Vwb. geluid van de Defa, maakt met de deur open nogal wat herrie (forse computerventilator zeg maar), met de deuren dicht hoor je hem buiten de auto zo goed als niet.

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 28 dec 2019, 13:03

Auto stationair laten lopen schijnt vrij slecht te zijn voor zowel auto als milieu.....
Alles aan een auto is slecht voor het milieu, dan moet je gaan fietsen ;)
Ik snap dat de buurt het niet leuk vind om een diesel te horen tokkelen om 6:30 uur 's morgens.

Ruimte maken in je garage was geen optie ;)
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Oetgrunn

Berichtdoor Oetgrunn » 28 dec 2019, 15:05

Auto stationair laten lopen schijnt vrij slecht te zijn voor zowel auto als milieu.....
Alles aan een auto is slecht voor het milieu, dan moet je gaan fietsen ;)
Ik snap dat de buurt het niet leuk vind om een diesel te horen tokkelen om 6:30 uur 's morgens.

Ruimte maken in je garage was geen optie ;)

Als ik een keer een half jaartje over heb, ja :D :

01508919-C918-4ADF-AF83-F1BFCC24677A.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 28 dec 2019, 15:23

:lol: :lol: :lol:
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Bart-Peugeot
Moderator

Berichtdoor Bart-Peugeot » 28 dec 2019, 16:37

Een setje Michelin cross climates scheelt al een stapel wielen in de garage.
In bezit van een blauwe Peugeot 308 SW 1.6 bluehdi BLE pack (2015).
Tevens eigenaar van een groene 504 GL (1977).

Oetgrunn

Berichtdoor Oetgrunn » 28 dec 2019, 16:56

Een setje Michelin cross climates scheelt al een stapel wielen in de garage. Afbeelding

Dit zijn idd. de zomerbanden en hij staat nu op Kleber 4-seizoenen (zaten onder de auto bij aankoop) maar er gaan mooi weer winterbanden onder als de Klebers af zijn. Banden wisselen als ze nog 4 mm zijn voel ik niks voor en de Klebers maken duidelijk meer lawaai dan m'n zomer (Vredestein Ultrac Satin). Wisselen doe ik zelf, kan ik ook direct even de remmen schoonmaken.

zrobb

Berichtdoor zrobb » 29 dec 2019, 12:56

Aankomende dagen ben ik in Frankrijk en hier is het 's nachts paar graden onder de 0. Vanochtend moest ik ook met een ijslaag op de auto weg. Ik gebruik zelf een de-icer spray. Auto aanzetten, minuut of 2 warmdraaien terwijl de de-icer kan inwerken en dan gewoon rijden. Kost me ~5 minuten en zo'n 200-300 ml spray. :D
Die dingen zijn naar mijn mening geniaal!
106 Accent 1.1i (60 pk) 3 deurs in rood
207 XS 1.6 VTi (120 pk) 5 deurs in gris manitoba

RoyR

Berichtdoor RoyR » 29 dec 2019, 13:24

Zo doe ik het ook ;)
Peugeot 308 1.6 BlueHDI 120PK / 300NM Blue Lease Premium
- 16'' Topaze Velgen (Winterset)
- Blanc Nacré
- Full LED Koplampen
- Keyless Entry
- Dode hoek bewaking
- Panoramadak
- Stoelverwarming & Stoelmassage

Oetgrunn

Berichtdoor Oetgrunn » 29 dec 2019, 14:33

Aankomende dagen ben ik in Frankrijk en hier is het 's nachts paar graden onder de 0. Vanochtend moest ik ook met een ijslaag op de auto weg. Ik gebruik zelf een de-icer spray. Auto aanzetten, minuut of 2 warmdraaien terwijl de de-icer kan inwerken en dan gewoon rijden. Kost me ~5 minuten en zo'n 200-300 ml spray. :D
Dat heb ik ook wel eens gebruikt, maar de ruit sloeg dan weer dicht als ik een eindje op weg was. Wellicht de verkeerde of te weinig gebruikt, ik weet het niet. Voorlopig blijf ik m’n kacheltje nog even testen, stekker eruit snoer ophangen en weg. Echte standkachel lijkt me nog het handigste en beste voor de motor, maar zoals gezegd vindt ik die kosten bij achteraf inbouwen te hoog.

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » 29 dec 2019, 18:13

Dat heb ik ook wel eens gebruikt, maar de ruit sloeg dan weer dicht als ik een eindje op weg was.
Precies, dat vind ik ook het nadeel. Na een paar 100 meter weer met weinig zicht een plekje moeten zoeken omdat je de hele voorruit weer dicht ziet lopen

3008_Lion

Berichtdoor 3008_Lion » 25 jan 2020, 18:15

Hallo, bij deze wil ik even mijn ervaringen delen met een Defa Termini II 1400 interieurverwarming die ik in mijn 308 SW HDI heb “ingebouwd”:

B5891A0F-9EED-4A43-B4DB-C1FA0878928F.jpeg
Reden is dat ik ‘s ochtends weer redelijk op tijd vetrek en het wel fijn vind om direct een beetje warm te zitten maar nog meer om bij vorst krabben te voorkomen. Dat laatste kon ik tot vanochtend helaas niet testen omdat het niet echt koud was in NL. Vannacht wel wat vorst hier dus even geprobeerd met dit als resultaat (na ca. 20 min aan):

C420459D-EBB7-44BC-95DE-8D7DAF94F7B0.jpeg

Helaas vergeten een foto vooraf te nemen maar op dak is wel te zien hoeveel de auto ongeveer aangevroren was.

Ik heb het kacheltje vanuit de garage verbonden met 220, en schakel hem aan en uit met een tijdschakelklokje (30 min. voor ik vertrek, dit zou dus ook altijd genoeg moeten zijn om de auto dooi te krijgen).

33473736-6B5A-4F92-B5A9-4D04810953C9.jpeg

Kosten: Kacheltje is 1400w (dat neemt ie ook werkelijk maximaal op zag ik via mijn zonnepanelen monitor syteem), dus een half uurtje per dag zal omgerekend max. €1 per week kosten. Aanschaf van de Defa was ca. €72 (via Amazon.de), tijdschakelaar plm. €8 en snoer weet ik niet, lag in de garage :-).
Ik heb de Defa houder op een plankje geschroeft en deze zit weer met klittenband vast op de middenarmsteun achter, zodat ik hem er ook makkelijk af kan halen.
Al met al had ik niet verwacht dat de auto zo snel dooi zou zijn, en ook ‘s ochtends in een niet steenkoude auto stappen is wel fijn. Nadeel is uiteraard dat de motor niet wordt voorverwarmt, maar dit laten inbouwen kost bij mijn weten zeker zo’n €1500 en dat heb ik niet voor over.
Standkachel is toch wel erg lekker hoor. Ik rij nu 2 weken rond in een 3008 waar er eentje in zit. De vorige eigenaar heeft die laten inbouwen. Vertrektijden in de app programmeren of zelf via de app aanzetten en de auto is altijd lekker warm. Geen ruiten meer krabben. Zelfs het motorblok wordt verwarmd.
Wat een luxe.

Terug naar “Offtopic”