De E10 problematiek

Voor alles wat je elders niet kwijt kan.
jerilo
Berichten: 508
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard

De E10 problematiek

Berichtdoor jerilo » 01 mar 2020, 16:30

Goedendag iedereen,

Zoals vele wel weten ben ik eigenaar van een garagebedrijf wat zich voornamelijk heeft gespecialiseerd in de Franse merken. Daardoor zien wij elke dag wel problemen voorbij komen.

Nu is er veel onduidelijk over de E10 brandstof. De één zegt niet doen de ander zegt wel doen wat is het nu. Ik zal het proberen om het zo "simpel" mogelijk op te schrijven zodat het voor iedereen te begrijpen is.

Ik ga niet in op de technische kant van de E10 en E5 daarover is al genoeg geschreven op het internet.

Laat ik het heel kort zeggen, alle moderne motoren vanaf 2010 moeten en kunnen probleemloos op E10 draaien (er zijn uitzonderingen maar die kan je vinden op https://www.e10check.nl/).

Het punt is dat wij auto's in de garage krijgen met onverklaarbare ontstekingsfouten en dus dat fijne storingslampje geven met die irritante melding.
Ik roep het al jaren de meeste storingen komen voort uit inwendige vervuiling. Deze inwendige vervuiling komt voort uit de strengere milieu-eisen die vanaf septemter 2009 van kracht zijn. Vanaf die datum is Euro5 gekomen wat in 2014 is opgevolgd door Euro6 (benzine motoren).

Door die strengere eisen zijn de motoren met een "armer" mengsel gaan draaien. Wat houd dat simpel gezegd in, vroeger werd er maar gewoon benzine ingespoten (vroege injectiesystemen en carburateur motoren) dit had als resultaat dat een motor best wel "rijk" draaide en zodoende er teveel aan brandstof wat niet ontbrande bij de vonk, maar wel de boel schoonmaakte, door de uitlaat het milieu ingebracht werd, dit is uiteraard niet goed voor het milieu.
De fabrikanten zijn daarna diversen systemen aan het bedenken gegaan, denk aan katalysatoren, lambda-sonde's, EGR kleppen en er zijn er nog wel een paar te noemen, om de motor zo goed mogelijk op zo min mogelijk brandstof te laten draaien. Daardoor heb je nu motoren die op een behoorlijk "arm" mengsel draaien. Dit zorgt ervoor dat de (overtollige) benzine niet meer in staat is om de vervuiling die onstaat schoon te maken.
Hierdoor onstaat er vervuiling op de motorgevoelig onderdelen zoals zuigers, kleppen (bij directe benzinemotoren) enz.
Deze vervuiling, voornamelijk koolaanslag, zorgt ervoor dat er geen gecontroleerde verbranding ontstaat. Er ontstaan tijdens de hoofdontsteking meerdere kleine ontstekingen, met ontsteking bedoel ik het ontsteken van het brandstof/luchtmengsel door de bougie. Dit moet op een bepaald moment en tijdstip gebeuren en mag maar 1x gebeuren niet meerdere van deze ontstekingen bij elkaar.
Dit kan door de motor gededecteerd worden door de pingelsensor en deze gaat dit ook weer proberen te voorkomen door nog minder brandstof in te spuiten. Hierdoor krijg je zoals het in de garage genoemd word en veel in de uitleescomputers ziet misfire's.
Een motor heeft altijd wel een keer een misfire. Dit word tijdens een rit gemonitoord door de ECU en als het er teveel worden dan zal er een storing ontstaan met hoogst waarschijnlijk betrekking op ontsteking. Denk aan foutcode's die beginnen met P13.. Dit is ter voorkoming van ernstige motorschade.

Hieronder zie je een foto van een zuiger (in dit geval uit een 1.6 VTi motor) die overduidelijk vol zit met een vuile koolaanslag.

Afbeelding

Je begrijpt als deze koolaanslag warm genoeg word dit ook weer kan gaan gloeien en ontbranden.

Door nu de toevoeging van bio ethanol in de E10 te doen ga je een andere mengverhouding krijgen. Bio ethanol wat eigenlijk gewoon alcohol is zorgt ook voor een andere temperatuur in de verbrandingskamer, armmengsel motoren worden al warmer, waardoor die koolaanslag dus eerder kan gaan ontbranden en dus voor de nodige misfire's gaat zorgen.
In ethanol zit minder energie dan in benzine. Zou je op pure ethanol rijden, dan moet je 1,5 x zoveel inspuiten voor dezelfde energiewaarde en de juiste mengverhouding, maar als je elke verbranding meer inspuit, gaat het brandstofverbruik wel omhoog wat het 2e punt is waarover iedereen klaagt.
Met 10% bijmenging van ethanol bij benzine is het probleem natuurlijk kleiner. Een moderne injectiemotor kan dat wel bij regelen mits alles schoon is en werkt zoals het moet werken. Vergeet ook niet de slijtage van een motor als deze al wat kilometers heeft gedraaid. Elke motor slijt. Maar teveel slijtage, wat compressieverlies genoemd word, zorgt ook weer voor meer misfire's. Zodoende is de cirkel rond. Die misfire's van het compressieverlies kan zo'n motor best nog wel aan maar tel daar de extra misfire's bij op van de E10 dat word dan helaas teveel en zorgt dus voor de problemen en storingen.


Wat wij doen is via een speciale drukcilinder die gevuld is met een reinigingsmiddel deze aansluiten op de aanvoer naar de injector-gallerij. De aanvoer vanaf de brandstoftank sluiten wij af. Hierdoor draait de motor direct en alleen op de reinigingsvloeistof. Hierdoor worden de injectoren inwendig schoongemaakt en de verbrandingskamer en zuiger worden brandschoon.
Wij merken dit voornamelijk omdat tijdens het reinigingsproces de motor veel rustiger gaat draaien en stiller word.
Na zo'n reiniging is alles weer super schoon en daarna voorzien wij de motor het liefst van nieuwe bougie's. Theoretisch gezien kan de motor dan weer op E10 brandstof draaien. Ons advies is om over te stappen op E5. E5 is de andere benaming van de Euro98 wat een hoger octaangetal heeft.
Motoren van Peugeot draaien daarop veel mooier en rustiger. Vroeger bij de Peugeot 205 GTi werd er al geadviseerd om Euro98 te tanken en dat is eigenlijk nog steeds zo.

Hieronder zie je 3 foto's van na zo'n reiniging. Je ziet de vervuiling loskomen en het word vloeibaar waardoor deze door de motor ontbrand word. De reinigingsvloeistof is ook een brandstof en daardoor niet schadelijk voor de katalysator. De laatste foto is na een reiniging en daarna na een goede lange proefrit. Je ziet dat het vloeibare weg is en dat de zuiger weer helemaal schoon is.
Deze foto's zijn gemaakt zoals je kan zien in 2017 en zijn van een THP zuiger. Maar deze beelden zien wij ook bij een VTi motor. Als ik nog een keer tijd heb zal ik zeker daar ook nog eens een paar goede foto's van maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze reiniging doen wij dus ook standaard bij een THP kleppen reiniging. Zodoende weten wij dat als wij de auto weer afleveren aan de klant de motor schoon is en daardoor weer een juiste en goede verbranding krijgt.

Dus wat ik al jaren geleden heb geroepen dat we in de toekomst problemen gaan krijgen met vervuiling is waarheid geworden. Gelukkig kunnen we iets aan doen. Maar dat vergt een ander soort onderhoud. Daarbij bedoel ik dat tijdens onderhoud dit ook aangepakt zal moeten worden.
En regelmatig een toevoeging van een goed gerenomeerd merk bij de brandstof doen om vervuiling binnen de perken te houden. En ja met E5 brandstof of de premium brandstoffen loopt de verbranding ook veel beter waardoor er ook minder vervuiling optreed en je motor kan er zelfs zuiniger door gaan worden.

Dus wij zeggen niet dat je het niet mag tanken maar ervaar je problemen probeer dan eens een paar tanken over te stappen op E5 of beter. En kijk wat de gevolgen zijn.

Nogmaals de vervuiling zorgt ook voor andere problemen zoals compressieverlies omdat de vervuiling, die koolaanslag, ook tussen de olieschraapveer gaat zitten wat weer tot gevolg heeft dat deze niet zijn werk meer doet wat tot nog meer slijtage zorgt. Maar hierover zal ik een ander verslag van maken met de daarbij behorende foto's.

Maar hoe komt het dan dat ze in de landen als Frankrijk of Duitsland dan minder problemen ervaren. Daar kan ik alleen maar mijn eigen filosofie over geven. De afstanden zijn in die landen veel groter en de motoren worden veel warmer waardoor de vervuiling geen kans krijgt om te ontstaan of het duurt langer voordat het ontstaat.
Hier in NL rijden wij over het algemeen veel korte ritten waarvan ook nog heel veel in de file. Hierdoor veel al stationair draaien wat niet bevordelijk is om vervuiling tegen te gaan. Maar dat is mijn filosofie.

Ik hoop met mijn verhaal iedereen een beetje meer duidelijkheid te hebben gegeven wat inwendige vervuiling kan doen voor een motor met in dit geval in samenwerking met de E10 brandstof.

Gr. Jeroen (jerilo)

Gebruikersavatar
goudhaan
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 feb 2014, 17:15
Locatie: Monnickendam

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor goudhaan » 01 mar 2020, 16:40

Mooie uitleg bedankt.

Gr.
Peugeot 2008 1,2 EAT8 GT-Line Blue Vertigo, Pack City 2, Actieve dodehoek bewaking, Keyless Entry, Panoramisch schuifdak, Draadloze telefoonlader, HiFi-systeem FOCAL incl. 18" LM velgen Evissa , Drive Assist Plus en Pack Connect

Gebruikersavatar
awtg3008
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 feb 2014, 12:28
Locatie: Leeuwarden

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor awtg3008 » 01 mar 2020, 17:25

Duidelijk verhaal, goed geschreven! bedankt Jeroen.
huidige: Peugeot 308SW GT 2.0 BlueHdi EAT6 180PK (Full-Options), Red Metallic. 11-2016 sinds 2019
vorige(n):Peugeot 3008GT 1.6 Hdif 112pk Vapor Grey 03-2009 van 2013-2019, Peugeot 307SW Pack 2.0 Hdi 90pk blauw 06-2004 van 2004-2013

jerilo
Berichten: 508
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor jerilo » 01 mar 2020, 18:59

Dankjewel,

Nogmaals ik werk en handel vanuit mijn gevoel en ervaring.
Er zijn vast heel veel theorieën maar dit is wat wij meemaken.
En onze ervaring is nog steeds dat er teveel onnodig onderdelen worden vervangen, waarvan de vervuiling de oorzaak is.
Bougies zijn wel heel belangrijk die moeten echt eerder vervangen worden dan voorgeschreven, is onze ervaring.

royp
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 aug 2018, 22:11

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor royp » 02 mar 2020, 18:15

Jeroen heeft de 1.6VTi van mijn 3008-I na 105.000 km vervangen door een volledig gereviseerd exemplaar met aangepaste zuigers en zuigerveren,
Op de foto zijn twee van de zuigers uit de oude motor te zien.
Er waren echter nog veel meer vervelende toestanden in de motor te zien die Jeroen en mij hebben doen besluiten om de motor te vervangen.
Jeroen zal daar binnenkort nog meer over vertellen op dit forum.
Op advies van Jeroen gebruik ik nu met de revisiemotor Euro 98 met 5% bio-ethanol.
We zullen in de komende tijd bekijken wat het effect daarvan is.
Verder hoop ik dat met de nieuwe motor ook het beruchte buitensporige olieverbruik van de 1.6 VTi tot het verleden behoort.
Peugeot 3008-I 1.6VTi uit 2011, bleu-abyss
Hiervóór 2x Peugeot 406 Break 1.8-16V

Masimo
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 apr 2019, 22:11

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor Masimo » 04 mar 2020, 20:51

Goed verhaal en logisch. Ik ben het er helemaal met eens dat ze er in Duitsland en Frankrijk veel minder last van hebben omdat de snelheden gemiddeld veel hoger liggen en de grotere afstanden. Als je Duitse fora leest dan hebben de mensen het toch vaak over gemiddelde snelheden die rond de 150 liggen. Daarom in Duitsland ook verhitte discussies, vanwege de plannen om overal naar 130 te gaan.
Het lijkt me dan ook duidelijk dat we wat vaker het gas erop moet hebben (waar dat eerdaags überhaupt nog kan). Wat meer de sportstand gebruiken dus, voor diegenen die dat hebben.

Ik denk gelijk aan de woorden van mijn monteur. Die zegt altijd: "Je moet eens wat vaker flink gassen met die moderne kar, dan spoel je alle leidingen goed door."

Als we het over de schoonmaakbeurt hebben, waar moeten we dan rekening mee houden? In euros, bedoel ik dan?
3008 GT-Line Puretech 130 S&S EAT8
Noir Perla Nera

Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 7511
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor Peugeot-5008 » 04 mar 2020, 23:02

Jerilo deed het voor rond de 700/800 euro geloof ik (granulaat)
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM

royp
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 aug 2018, 22:11

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor royp » 05 mar 2020, 00:18

Volgens Jeroen moet je dat "flink gassen" al vanaf de ingebruikname van een auto cq motor doen. Ook na een granulaatbehandeling.
Hij raadde mij aan om de nieuwe of gereinigde motor met wisselende toerentallen te belasten en niet te schromen om korte tijd over de 4000t/min te gaan. Zo voorkom je dat vervuiling al vroeg begint.
Het "moderne rijden" is niets voor de huidige, gedownsizede motoren. Het maakt niet uit van welke fabrikant.
Ik heb mijn 3008-I gekocht met 64.000 km op de teller. Ik heb bewust gekozen voor een VTi omdat ik de horror-verhalen over de THP-motor al kende.
Ik heb de auto gekocht bij een grote Peugeotdealer en kreeg inzage in de hele onderhoudsgeschiedenis. Daar was niets opvallends of verdachts aan.
Er waren geen aanwijzingen voor overmatig olieverbruik. Dit kan mogelijk komen doordat niet iedere tussentijdse olie-bijvulling genoteerd werd.
Verder kende ik ook niet de vorige eigenaar en diens/haar rijstijl.
Ik heb er nu zelf 40.000 km me gereden. Tussen de 15 en 20 duizend per jaar. Steeds Euro 95 getankt, 1x per jaar olie en filters vervangen, er is regelmatig olie bijgevuld (door de dealer en met gebruik van de Peugeotpas), 2x een motorflush laten doen en zelden of nooit in zijn 5e versnelling in de stad gereden. Maar de auto is steeds meer olie gaan gebruiken en vervuild geraakt.
Uiteindelijk heb ik Jeroen een inwendig onderzoek in de motor laten verrichten. De kleppen waren redelijk schoon, maar er zat forse aanslag op de zuigers en er waren verticale groeven in de cilinderwanden te zien die hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt zijn door beschadigde zuigerveren.
Verder lag op één van de zuigers een plasje olie.
Er is ook een compressiemeting verricht. Een beetje verbazingwekkend was dat de compressie in alle cilinders 12 atm bedroeg. Normaal dus.
Zoals al eerder aangegeven ga ik met de nieuwe motor voortaan Euro98 met 5% ethanol tanken en de auto regelmatig in de toeren jagen.
Verder zal Jeroen, nadat de motor goed ingereden is, een speciaal additief bij de benzine voegen.

Aan de hand van mijn eigen ervaringen zou ik een ieder die een auto gekocht heeft met een gedownsizede motor en met rond de 100.000 km op de teller, willen adviseren om binnen de garantieperiode een inwendig onderzoek van de motor te laten verrichten. Het liefst door een onpartijdige derde.
Zo kun je mogelijk allerlei problemen en ergernissen voorkómen.
Peugeot 3008-I 1.6VTi uit 2011, bleu-abyss
Hiervóór 2x Peugeot 406 Break 1.8-16V

jerilo
Berichten: 508
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor jerilo » 05 mar 2020, 09:27

Voor iedereen die willen weten wat het bij ons kost.

Een complete granulaatreiniging incl vloeistofreiniging (ook oliespoeling) met nieuwe olie en filter voor een THP kost bij ons €675,- incl btw (we zijn in prijs gedaald om het voor een hoop mensen betaalbaar te houden).

Een vloeistofreiniging voor alleen de verbrandingskamer (dit kan in principe voor elke auto) kost bij ons €75,- incl btw. En dit kan bij een onderhoudsbeurt uitgevoerd worden of gewoon eer keer tussendoor. Let op hierin zit geen oliespoeling bij gerekend. Het is alleen voor de verbrandingskamer en injectoren.

En zorg er inderdaad eens voor dat de motor eens goed op temperatuur komt. En dat hoeft niet elke keer door (flink)door te trekken. Maar een betere manier is om op de snelweg eens 1 of 2 versnellingen terug te schakelen zodat je bij een constante snelheid meer toeren maakt. Ga rond de 4000 t/min zitten en houd dit een aantal kilometers vol. Hierdoor word alles veel warmer in de motor en dat vinden de lambda-sonde's en katalysator ook heel fijn.
Daarbij komt ook kijken dat bougies zichzelf ook schoon kunnen branden. Maar dit gebeurt bij een bepaalde temperatuur en daar komen ze tegenwoordig met al dat (nieuwe) rijden niet meer aan. Hierdoor slijten ze enorm hard en heeft de kool ook grip op de bougies wat ook weer een slechtere vonk oplevert.

PeugeotParkingOnly
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 jul 2015, 23:40

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor PeugeotParkingOnly » 09 mar 2020, 18:34

Een geweldig goed topic met fantastische uitleg van Jerilo, dank daarvoor!

Ik ben ook al een paar jaar huiverig over de E10 en inwendige vervuiling van de motor.

Men beweert ook dat de E10 schadelijk is voor de distributieriemen van de 1.2 en die dus sneller slijten of afbrokkelen.
Theorie die ik heb gelezen is dat de riemen wel bestand zouden zijn tegen de voorgeschreven olie van PSA, maar dat het verhoogde ethanolgehalte in de brandstof via de blow-by de samenstelling van de olie veranderd, iets waar de riemen dan weer niet van houden!
Dit zou ook een reden zijn dat PSA hun dealers sinds een tijd verbiedt nog toevoegingen te gebruiken gebaseerd op ethanol.
Trouwens slaat bovenstaande ook op het tijdig verversen van de olie, oude olie veranderd nou eenmaal van samenstelling...

Het afbrokkelen is een bekend probleem bij de 1.2 en zou zich maar bij een bepaalde productie van riemen voordoen, maar als bovenstaande waar is dan zouden alle auto's hier mee te maken kunnen krijgen.

Ik weet niet of Jerilo hier ook wat over kan vertellen?


Voor ruim vier jaar heb ik in een Peugeot 308SW 1.2 130pk gereden, kleine 60000 kilometer op de klok gezet. Vrij weinig kilometers maar toch kan ik je zeggen dat hij altijd lekker is blijven rijden, ondanks het woon-werk verkeer van maar 17km.
Aangezien we in Duitsland wonen heb ik het voordeel om gewoon Euro 95 E5 te kunnen tanken. Mijn ervaring is dat deze motor op E5 zeker zuiniger rijdt dan op E10, hij loopt ook mooier.
Om problemen voor te zijn heb ik destijds ieder half jaar een brandstofadditief toegevoegd, het liefst voor bij de lange ritten naar Nederland.
Ik gebruikte altijd de Liqui Moly Injection Cleaner, na navraag bij de fabrikant kan ik bevestigen dat deze géén ehtanol bevat:

Afbeelding


Sinds kort rijden we in een Peugeot 3008 II 1.6 180pk, oftewel de bekende THP. Geen riem dus daar hoef ik me geen zorgen meer om te maken.
Blijft natuurlijk nog wel de inwendige vervuiling over. De Liqui Moly Injection Cleaner is al jaren op de markt en voornamelijk gemaakt voor de injectoren, niet zozeer voor de verbrandingskamer. Desondanks hoopte ik dat hij wel altijd een klein beetje van de zuiger meenam.

Ik ben nu van plan over te stappen op de Liqui Moly Direkt Injection Reiniger. Een nieuw product gemaakt voor moderne direct ingespoten motoren. Deze zou ook de verbrandingskamer en zuiger mee reinigen. Dit product is gebaseerd op PEA, kennelijk is dat een van de betere reinigingsstoffen en zou het ook LSPI tegengaan, maar dat is een héél ander verhaal.

Wat is je mening over deze producten Jerilo? Is mijn strategie goed of gaat het weinig verschil geven?

Afbeelding
Peugeot 3008 Allure | 1.6 180 | 2019

+ Amazonite Grijs
+ Full-LED | Pack Drive Assist | Connect NAV + DAB | Visiopack 1
+ Keyless Entry & gemotoriseerde achterklep | Chrome spiegelkappen
+ Claudia Leder | Panoramadak | Comfort stoelen met verwarming & massage | Focal

RBRDX
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jun 2017, 22:12

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor RBRDX » 09 mar 2020, 22:20

Ik ben ooit ook begonnen met liqui moly, leek weinig te doen, daarna Bardahl concentrated en dat gaf een enorm rustig stationair draaiende motor als effect dat je haast dacht dat hij uit was en leek ook rustiger te rijden en pakte beter door, een paar maanden terug nog Forte Advanced erin en ook die lijkt te helpen al zal het maar voor korte duur zijn.
De behandeling zoals Jerilo omschrijft met -vloeistofreiniging voor alleen de verbrandingskamer wat houdt dat in?
205 GTi 1,9; 306 hatchback XSdt 1.9; 306 SW XSdt 1.9; 307 SW 2.0; nu 308 SW Feline 175pk (205pk/300Nm na tuning)

royp
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 aug 2018, 22:11

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor royp » 09 mar 2020, 23:43

Er kunnen meer zaken een rol spelen bij het beter laten lopen van de motor dan additieven.
Jeroen heeft meerdere onderdelen van de oude motor overgezet naar de gereviseerde motor.
Dit is ook gedaan met de injectoren. Deze zagen er op het oog goed uit.
Na een grondige ultrasoon-reiniging hebben ze een functionele test ondergaan buiten de motor. De resultaten leken OK.
Daarna zijn ze in de motor geplaatst en is de motor ingeregeld.
De motor leek goed te functioneren en diverse parameters daarvoor vielen binnen de toleranties.
In de praktijk viel het e.e.a. toch tegen. Bij het starten van een koude motor rook je een sterke benzinelucht en bij een warme motor wilde deze niet direct aanslaan. Accelereren ging van geen meter. Het gaspedaal moest tot op de bodem ingetrapt worden. Het verbruik steeg naar 1 op 9.
Jeroen dacht dat toch één of meerdere injectoren niet goed functioneerde(n).
Hij heeft originele Peugeot-injectoren besteld. Dit blijken gemodificeerde injectoren te zijn. De spuitmondjes zien er anders uit.
Het is alsof er een andere motor in de 3008 zit. Stationair zeer rustig. Er is nu een directe respons op het gas. De acceleratie is nog nooit zo goed geweest, zowel van 0 tot 100 als van 80 naar 120 (in z'n 5).
Ik heb het afgelopen weekend zo'n 400 km gereden, voornamelijk op de snelweg. Daarbij ook stukken 130 km/u gereden. Het verbruik op het display was bij 130 km/u 1 op 10. Bij 100 km/u 1 op 14 en bij 80 km/u 1 op 16.
Misschien dat het gebruik van Euro 98/5 daar ook een bijdrage aan geleverd heeft.

Een betere reiniging van de injectoren dan nu gedaan is, is naar de mening van Jeroen niet mogelijk.
Als een (granulaat)reiniging of spoeling en toepassing van extra additieven aan de benzine geen of een marginale verbetering geven, overweeg dan de injectoren te vervangen door vernieuwde exemplaren. Jeroen heeft het nummer van dit gemodificeerde onderdeel. Ik ben vergeten een doosje van een injector mee te nemen waar dit nummer op staat.
Ik ben benieuwd hoevelen hiervan op de hoogte zijn.
Peugeot 3008-I 1.6VTi uit 2011, bleu-abyss
Hiervóór 2x Peugeot 406 Break 1.8-16V

royp
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 aug 2018, 22:11

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor royp » 11 mar 2020, 13:10

Ter aanvulling op het voorgaande.
Jeroen heeft mij het nummer van de gemodificeerde injectoren doorgegeven.
Dit is: 1984-J2

Dit is het normale PSA-nummer voor deze injectoren, maar toch ziet de spuitmond er anders uit dan bij de vorige injectoren.
Peugeot 3008-I 1.6VTi uit 2011, bleu-abyss
Hiervóór 2x Peugeot 406 Break 1.8-16V

jerilo
Berichten: 508
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor jerilo » 11 mar 2020, 19:31

Toevoegingen kunnen zeker geen kwaad, anders zouden wij het ook niet doen als het niks zou helpen.
Let wel op dat de producten vrij zijn van ethanol ivm de "natte" distributieriem.

De reiniging die wij doen reinigt de hoge brandstofpomp, gallerij en injectoren. En daardoor ook gelijk de verbrandingskamer omdat de motor puur op de reinigingsvloeistof draait.

Hieronder een leuke link over de deposits, koolaanslag in de verbrandingskamer en de werking van de reiniger van het merk BG wat wij gebruiken.

https://youtu.be/wh8zJpIZzDQ

En hieronder nog een demonstratie van BG moa olie toevoeging wat dus de zuigerveren schoon houd.

https://youtu.be/GkOQgWNGM08

Als er verder nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
Maar eigenlijk moet je het zelf ervaren hoe rustig een motor gaat draaien door zo'n behandeling.

royp
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 aug 2018, 22:11

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor royp » 19 mar 2020, 16:25

Ik wil nog even terugkomen op de injectoren.
De oude hebben het nummer 1984-G7.
De nieuwe dus 1984-J2.
Peugeot 3008-I 1.6VTi uit 2011, bleu-abyss
Hiervóór 2x Peugeot 406 Break 1.8-16V

BertP
Berichten: 995
Lid geworden op: 23 mar 2014, 16:45

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor BertP » 22 mar 2020, 14:48

Er staan hier 3 auto's thuis: eentje uit '93, één uit 2006 en één uit 2005. Met alle drie de auto's tank ik tegenwoordig uitsluitend E5 ("premium") brandstof. De Shell met V-Power zit hier om de hoek.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

Paulus19
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 mar 2020, 16:44

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor Paulus19 » 01 apr 2020, 17:57

hallo allemaal,
nogal wat min of meer negatieve dingen hier over E10.
Daarom wil ik wel eens een positief geluid laten horen.
Ik heb al wat langer E10 gebruikt, omdat het bij onze oosterburen, waar ik luttele kilometers vandaan woon, en dus altijd tank, al geruime tijd standaard is . Mijn vorige Peugeot, een 306 Break 1400 heeft het daar jarenlang prima op gedaan. Wel deed mijn garagist bij de grote beurt een reinigingsproduct erin of erdoor, heb me er nooit in verdiept, en af en toe ging ik, na een tankbeurt, in Duitsland even een paar kilometer op het gas, het oude beestje (bj 2000) deed dan keurig 170 op de klok. En ondanks de leeftijd en de E10 liep hij op de grote weg bij 100-130 nog altijd 1:16.5....
Jammer genoeg heb ik drie weken geleden een uitglijder gehad op de aansluiting A50/A73, waarbij ik de linkerflank zo zwaar beschadigd heb tegen de vangrail, dat ie afgeschreven was, Jammer, want super comfortabel.
Nu dus een 207 SW, ook lekker ruim en praktisch, maar minder comfortabel (hardere stoelen vooral), en hopelijk, maar dankzij corona nog niet uitgeprobeerd, ook zo zuinig.
van 3 naar 2 en blij ermee

Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 7511
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor Peugeot-5008 » 01 apr 2020, 18:02

Fijn te lezen dat je geen problemen ervaart.
De mogelijke problematiek van E10 doet zich met name voor bij autos (Peugeots) van 2010 en verder (THP/VTI)
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM

Paulus19
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 mar 2020, 16:44

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor Paulus19 » 02 apr 2020, 18:05

en nu heb ik dus een VTi.......
Kijken hoe het zich ontwikkeld. E5 is bij de buren ook nog volop verkrijgbaar, voor een paar cent per liter meer, op dit moment 1.17,9 voor de E10 en 1.20,9 de E5. De 98 kost nu 1.30,9. Daar ga je dus met plezier tanken....
van 3 naar 2 en blij ermee

SkiB
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jan 2016, 18:08
Locatie: Moordrecht

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor SkiB » 05 apr 2020, 23:56

Ik lees hier een heel duidelijk verhaal van Jeroen over het gebruik van E10 en de mogelijke nadelen daarvan voor de huidige motoren.

Zelf tank ik dus E10 voor mijn 208II. Voor het woon/werk verkeer rij ik normaal ongeveer 17,5 km om op het werk te komen. Nu even niet in verband met het vervelende corona virus. En verder nogal eens een rit van 80 kilometer naar mijn vriendin. De motor komt in dat geval natuurlijk goed op temperatuur.

Nu heb ik een vraag waarop wellicht meerdere van ons een antwoord op zouden willen hebben. Is het aan te bevelen om na een aantal keren E10 getankt te hebben dit af te wisselen met een keer E5? Voor zover deze natuurlijk nog te tanken is omdat niet alle pompen beide in het assortiment hebben zitten.

Ik ben benieuwd naar een reactie waarvoor alvast hartelijk dank.
Groetjes,
Bert

208 Allure 1.6 VTI 3-drs
*Kleur: Rouge Rubi
*Bouwjaar: 09-2013
*Extra's: panoramadak, Westfalia afneembare trekhaak

Nu: 208 GT-line 1.2 PureTech
*Kleur: Bleu Vertigo
*Bouwjaar: 01-2020
*Extra's: Panoramadak, trekhaak, Pack Connect, Dodehoekbewaking


Terug naar “Offtopic”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast