De E10 problematiek

Voor alles wat je elders niet kwijt kan.
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 7735
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor Peugeot-5008 » 06 apr 2020, 06:04

Ik zou zelfs altijd E5 tanken als je de mogelijkheid had.
E5 is duurder, maar het prijsverschil verdampt nagenoeg helemaal door het zuinigere gebruik van E5.
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM

PeugeotParkingOnly
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 jul 2015, 23:40

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor PeugeotParkingOnly » 06 apr 2020, 11:19

Wat de is gedachte erachter SkiB om zo nu en dan de "gewone" E5 te tanken?

Voor zover ik weet hebben in Nederland alleen de "premium" brandstoffen reinigende additieven, maar die zijn al vaak euro 98.
Peugeot 3008 Allure | 1.6 180 | 2019

+ Amazonite Grijs
+ Full-LED | Pack Drive Assist | Connect NAV + DAB | Visiopack 1
+ Keyless Entry & gemotoriseerde achterklep | Chrome spiegelkappen
+ Claudia Leder | Panoramadak | Comfort stoelen met verwarming & massage | Focal

Gebruikersavatar
Doornekamp33
Berichten: 3443
Lid geworden op: 12 feb 2014, 21:04
Locatie: Hoevelaken

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor Doornekamp33 » 06 apr 2020, 11:39

Ook de E10 heeft reinigende toevoegingen bij de A-merken, alleen werken ze niet op de plaats waar het nodig is, de kleppen en zetels.
De E10 verbrand vuiler dan de E5 premium brandstoffen en dit slaat op de kleppen neer en doordat er "zuiniger" word verbrand word een motor minder warm dan vroeger, is een optelsom, geen reiniging meer van de inlaat kleppen door langskomende brandstof, koelere motorruimte die door de inlaatlucht de kleppen extra koelt, meer kans op neerslag wat blijft zitten, de uitlaatkleppen branden wel redelijk schoon, daar komt alleen warme lucht langs.

Tevens een opmerking over corona, auto's die daardoor langer stil staan, de E10 benzine verouderd best snel en je hebt zelfs grote kans op algen vorming in de tank waardoor de boel verstopt kan gaan zitten.
Groet Peter

Gebruikersavatar
rick
Moderator
Berichten: 6976
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor rick » 06 apr 2020, 11:43

Die algen vorming ontstaat ook sneller bij kleine hoeveelheden brandstof in de tank.
Zorg er voor dat de auto met een (redelijk) volle tank voor de deur staat.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Gebruikersavatar
Doornekamp33
Berichten: 3443
Lid geworden op: 12 feb 2014, 21:04
Locatie: Hoevelaken

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor Doornekamp33 » 06 apr 2020, 17:48

Klopt, liefs helemaal vol, maar 3 maanden is de max zo ongeveer voor de houdbaarheid van E10 terwijl de premium makkelijk een jaar haalt en nog langer.
Groet Peter

SkiB
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jan 2016, 18:08
Locatie: Moordrecht

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor SkiB » 06 apr 2020, 22:42

Dank voor jullie reacties.

Ik ben weer wat wijzer geworden.
Groetjes,
Bert

208 Allure 1.6 VTI 3-drs
*Kleur: Rouge Rubi
*Bouwjaar: 09-2013
*Extra's: panoramadak, Westfalia afneembare trekhaak

Nu: 208 GT-line 1.2 PureTech
*Kleur: Bleu Vertigo
*Bouwjaar: 01-2020
*Extra's: Panoramadak, trekhaak, Pack Connect, Dodehoekbewaking

Gebruikersavatar
_ElBee_
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2020, 08:47

Re: De E10 problematiek

Berichtdoor _ElBee_ » 15 jun 2020, 16:12

Ik vind het ook een interessante post. Helaas heeft onze lokale -onbemande- pomp alleen Euro95 (E10) en diesel in het assortiment, geen Euro98 (E5). De dichtstbijzijnde pomp met Euro98 zit een dorp verderop. Daar komen we wel met enige regelmaat, maar het is natuurlijk praktischer om gewoon "bij huis" te kunnen tanken :wink:
"Fysiek is altijd psychisch!"
- De Klisjeemannetjes
---
Peugeot 207 SW 1.4 VTi X-line


Terug naar “Offtopic”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast