Startmotor 9, 10, of 11-tands

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
Prutsertje

Startmotor 9, 10, of 11-tands

Bericht door Prutsertje »

Hallo, mijn startmotor loopt op zijn end en is aan vervanging toe. Nu zie ik dat er drie types geschikt zijn voor mijn 207 VTI-Motor.
Het tandwieltje kan drie verschillende hoeveelheid tandjes hebben. (9, 10, of 11 tandjes) Hoe weet ik welke startmotor ik moet bestellen?
Ik voel er weinig voor om eerst de zaak los te draaien en dan de OEM-sticker te lezen (of de tandjes handmatig te tellen) en dan de zaak weer in elkaar te schroeven.
Is er een manier om te bepalen welk aantal tandjes de startmotor moet hebben, of is de vertanding bij alle drie tandwielen even groot en kun je ze alle drie toepassen?
Peugeot 207 1.6VTI 16 (mengsmering)
bouwjaar 2009
Peugeot-5008
Beheerder

Re: Startmotor 9, 10, of 11-tands

Bericht door Peugeot-5008 »

Even een accountje op servicebox aanmaken en voor een paar euro toegang kopen voor een uurtje. Kan je adhv het VIN nummer het juiste onderdeelnummer vinden.
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Prutsertje

helaas.
Ik heb geprobeerd zo'n account aan te maken, maar particulieren worden niet toegelaten.
Er komt een melding dat er binnenkort een site komt voor particulieren alwaar deze onderdelen kunnen bestellen.
Ik denk niet dat ik daar gebruik van ga maken, want ik wil zelf uitmaken bij wie ik mijn spullen bestel.
Ik ga maar een leverancier bellen, misschien wordt het dan duidelijker.
bouwjaar 2009
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

iedereen kan daar een account aanmaken, ook particulier gewoon velden vullen met weet ik wat je kunt verzinnen.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130 => iav e-208 GT 136
Peugeot-5008
Beheerder

Bericht door Peugeot-5008 »

Ik zei ook nergens dat je daar je spullen moet bestellen.
Je kan daar het onderdeelnummer vinden en dan besteen waar je wilt.

Zoals Rick aangeeft, iedereen kan een account aanmaken. Ook jij als particulier. Vin nimmer in toetsen et voila er gaat een wereld voor je open.
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Bart-Peugeot

Bericht door Bart-Peugeot »

Je kan ook je (of een) dealer vriendelijk vragen of ze het kunnen opzoeken voor je.
In bezit van een blauwe 308 SW 1.6 bluehdi BLE Pack (2015).
Prutsertje

Er is kennelijk een serieus probleem, want de startmotor heeft het inderdaad begeven, maar ik heb hem eruit gehaald en bij Ronda in Harderwijk een nieuwe gehaald en die erin gezet. (€170,00)
Twee weken later rij ik bij 't Harde valt opeens alles uit. (licht, motor, stuurbekrachtiging, alles was weg) Ik trap de koppeling in en zie mijn licht weer terugkomen. Laat ik de koppeling ook maar weer opkomen en de motor begint meteen weer te lopen. Even later stopte ik bij een pompstation en merkte ik een rare lucht op. Auto uitgezet en onder de motorkap gekeken, maar er was niets te zien. Wel bleek dat de startmotor verbrand was, want starten lukte niet meer. Na aanduwen heb ik feilloos naar huis kunnen rijden, daar mijn spullen uitgeladen (met draaiende motor) en daarna de auto bij de garage neergezet met een briefje met telefoonnummer en probleem beschrijving. Het was 3.00 uur 's nachts, dus er was niemand.

De volgende dag ben ik gaan uitleggen wat er gebeurd was, dat dit de tweede startmotor was in 2 weken en dat er vermoedelijk iets aan de hand is met het contactslot. (hij blijft kennelijk de startmotor voeden, zodat deze op het vliegwiel blijft zitten en meedraait met de motor)

Na een week kon ik de leenauto weer inleveren en mijn eigen auto weer ophalen (schade €427,00, incl. APK). Nu, 5 dagen later rij ik op een rotonde en valt weer alles uit. Een seconde later branden de lampen weer en ik laat de koppeling weer opkomen. Vervolgens rij ik met weer die vreemde brandlucht naar de garage. Daar blijkt weer dat de startmotor verbrand is!

Kortom, ik heb 3 startmotors in pakweg 3 weken kapot gereden. Gelukkig heb ik dit keer garantie.
Het is heel vervelend, want ik had het plan om nog jaren met deze auto te rijden. Zodoende heb ik er een trekhaak onder gezet, nieuwe matten gekocht, een voorraad olie, nieuwe ruitenwisserbladen en nieuwe banden.
Ik zit met een auto die prima rijdt, maar die een ernstig probleem heeft. De garage heeft het contactslot laten doormeten en het wel 100x geprobeerd, er leek niets mis mee.

Iemand een suggestie wat het kan zijn?
bouwjaar 2009
mehtevaschino

Bericht door mehtevaschino »

Kan er misschien een origineel startmotor onderdeel geplaatst gaan worden ipv OEM?
Wat voor garage betreft dit een Bovag?
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Hangt er geen zwaar bos sleutels aan de sleutel waardoor de sleutel zelf kan verdraaien tijdens het rijden?
Of lamme klapsleutel die door gewicht van de sleutel zelf al weg zakt?

Testen door garage hoeft niet de praktijk te zijn tijdens het rijden
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130 => iav e-208 GT 136
Prutsertje

@ mehtevaschino: De startmotor die ik gehaald heb is een originele franse startmotor, nieuw in de doos, dus geen gereviseerde.

Het feit dat ik binnen een paar weken de originele startmotor heb stukgereden, daarna een nieuwe en daarna eentje die door de garage waar ik de auto gekocht heb is gemonteerd duidt op een ander probleem, hoogstwaarschijnlijk het contactslot, dat in de startstand blijft hangen ondanks dat de sleutel is teruggedraaid. Dit is echter uitvoerig getest en tijdens dat testen deed het slot het prima.

@Rick: Ik heb bewust geen sleutelbos aan mijn sleutel hangen, alleen een klein sleuteltje van het hangslot van de aanhanger.
Het kan zijn dat de vorige eigenaar wel een zware sleutelbos aan zijn sleutel had en dat het slot daar op ingesleten is.
bouwjaar 2009
Prutsertje

Ik zit eraan te denken om, voordat ik een nieuw contactslot laat monteren, eerst een tijd gewoon een drukknop monteer om te starten. Dan zou het probleem verholpen moeten zijn. Mocht de startmotor toch weer stukdraaien, dan is er een serieus ander probleem en heb ik niet voor niets een dure operatie uitgevoerd.
bouwjaar 2009
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

Kijk eerst eens de massa punten op het blok na, deze willen wel een problemen geven en jou problemen kunnen er mee te maken hebben.
Groet Peter
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (207)”