Motor wordt warm

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
Dutchiceman

Motor wordt warm

Bericht door Dutchiceman »

Goedemiddag,

mijn Peugeot 208 1.6THP wordt de laatste tijd wat warm.
normaal bleef de temperatuur steady op 94 graden staan, maar de laatste tijd fluctueert deze ontzettend. uitschieters naar 100 graden zijn geen uitzondering.

ik heb nog geen melding gehad of iets maar ik wil dingen voor zijn voordat er iets gebeurt, overhitting en/of motorschade.
Tevens wordt het in de cabine niet warm, kan dit met elkaar te maken hebben?

Er is tegen mij gezegd door iemand dat dit wellicht met de thermostaat te maken kan hebben.
Hoe weet ik dit zeker, voordat ik reparaties uit laat voeren?

Alvast bedankt.
Louis66

Re: Motor wordt warm

Bericht door Louis66 »

Misschien lucht in het systeem ?
Peugeot 208 1.6 BlueHDI Allure Bj 2017 / matte / Navi / leder / Camera / Stoelverwarming
BertP

Bericht door BertP »

Als het in de auto niet warm wordt, stroomt er geen warme koelvloeistof door de kachelradiateur (die het interieur verwarmt). Dat kan komen door o.a. te weinig koelvloeistof in het systeem. Controleer het peil eens bij koude motor.

Dat je binnen geen warmte krijgt heeft (denk ik) met je koelingsprobleem van hierboven niets te maken: Als de thermostaat kapot is blijft hij of open staan en zou je motor nooit warm(er) kunnen lopen dan normaal en als de thermostaat dicht blijft zitten zou je binnen juist veel warme lucht moeten kunnen krijgen.

Een andere mogelijke oorzaak is een kapotte waterpomp. Als bijvoorbeeld de waaier (schoepenrad) van de pomp los is geraakt van de as, dan draait de pomp wel, maar hij verpompt geen (of minder) koelvloeistof meer door het koelsysteem. Ik zou het probleem i.i.g. snel laten diagnostiseren, want doorrijden met koelingsproblemen kan tot hoge reparatiekosten leiden en dat is zonde als de oorzaak van alles iets relatief simpels is.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
RadioTechniman

Bericht door RadioTechniman »

Beste Dutchiceman,

Bekend probleem van deze motoren is dat de frictieschijf van het regelorgaan van de ontkoppelbare koelvloeistofpomp geen contact meer maakt met de aandrijfriem (multiriem). Nummer 6 in het plaatje. Hierdoor kunnen codes P023A en/of P023C opgeslagen zijn in (ik denk) de elektronische eenheid motor. Oplossing hiervoor is het vervangen van dit regelorgaan (6).

Ook kan het inderdaad zijn dat je thermostaat dicht blijft staan, maar deze kans acht ik vrij klein.
Hoe is het niveau van je koelvloeistof in het reservoir?

Wat BertP zegt kan ook heel goed, dat het asje van de waterpomp defect is geraakt. De poelie op de multiriem draait gewoon, maar aan de binnenkant draait het schoepenrad niet mee.

Zou de auto even laten uitlezen voor deze codes P023A, P023C. Als deze aangetroffen worden dan is het 100% het regelorgaan.

edit: Wat ook nog kan is dat het "grippy" materiaal van de waterpomppoelie (7) aan gort is, maar dit moet je ongetwijfeld gehoord hebben. Dit loopvlak komen nogal eens haarscheurtjes in en als je deze poelie niet tijdig vervangt dan word al het materiaal in de rondte geslagen en vind er ook geen aandrijving meer plaats op je waterpomp.

Groetjes,

RadioTechniman
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
307 SW 2007 Gris Fer 1.6 16V - 290k km and counting!

Voor alle radio/navigatie/telefoon problemen of updates kun je bij mij terecht!
Dutchiceman

Hallo allen.
Bedankt voor het meedenken.
Vandaag is ie naar mij algemene garage gegaan. (Buurman).
Hij is tot de constatering gekomen dat het lekt ergens in de buurt van de waterpomp. Dat het lekt is duidelijk.
Voor hem is dat nogal een ingewikkelde reparatie, dus maandag gaat ie naar de Peugeot dealer.
Ook heb ik hem uit laten lezen, mega veel storingen in de ECU.
Prioriteit is momenteel de koeling repareren.
Verder maar kijken hoe en wat, ik ben wel beetje klaar met zoveel problemen.
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Als je er klaar mee bent moet je er helemaal niets aan laten herstellen en m een schop geven.

Wanneer er nu iets open gemaakt wordt en ze komen van alles tegen kun je moeilijk terug

Was de oorzaak van het koelvloeistof lekkage waarvoor je eerder al een topic aangemaakt had al verholpen of zal dit de combi oorzaak zijn?
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Dutchiceman

Probleem opgelost.
Waterpomp, polie en multi riem vervangen.
Verwarming werkt weer, koelvloeistof blijft op niveau en motor blijft netjes op temp.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (208)”