Peugeot 208 GTI koelvloeistof compleet leeg

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
blocker87

Peugeot 208 GTI koelvloeistof compleet leeg

Bericht door blocker87 »

Hey mede fransozen ;)

Toen ik vanmorgen onder de kap keek vanwege een relatief lange rit die gepland stond, bleek het reservoir van de koelvloeistof compleet leeg. Was hier best wel verbouwereerd over. Dus naar de pomp en een litertje bijgekocht. Toen ik hem bijvulde verdween ook deze koelvloeistof vrijwel direct. Het vaatje lijkt het niet te zijn anders zag je het hier wel wegstromen... je hoorde echt blubblubblub als je vloeistof erin gooit. Temperatuur is niet hoger geweest dan anders in de afgelopen weken... ook word de kachel gewoon warm en de ruiten worden ook gewoon schoon wanneer beslagen. Er zat ook nog wel iets druk op het vat... in de afgelopen maanden heb ik zo nu en dan wat koelvl. bij moeten gieten (hooguit 200ml op 4000km) hoewel hij de laatste tijd vrij stabiel bleef. Nu dus "plots" leeg.
Nu kan ik niet eerder bij de garage terecht dan vrijdag :| dus wil zelf al wat dingen checken. Verder rijden niet meer doen lijkt me?.. ervaringen en tips zijn super welkom
Rick
Moderator

Re: Peugeot 208 GTI koelvloeistof compleet leeg

Bericht door Rick »

Het je het niveau van de olie gecontroleerd met de pijlstok?

Je kunt er koelvloeistof bij blijven doen, maar als dat niet onder de auto ligt en dan waarschijnlijk rechtstreeks het carter in loopt, dan zou ik er niet meer mee rijden.
Ook niet naar de dealer.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
e-208 GT 136
Peugeot-5008
Beheerder

Bericht door Peugeot-5008 »

Stoppen met zelf dingen doen en af laten slepen naar de dealer voordat je alles omzeep helpt.

Koelvloeistof bijvullen is nooit een goed teken.
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

Zeer waarschijnlijk het thermostaathuis, gaat bij een Gti ook nog wel eens, en dan kan het ineens hard gaan, die eerdere bijvul momenten had je al een beetje wakker moeten schudden.
Groet Peter
blocker87

Bericht door blocker87 »

Rick schreef: 22 jan 2023, 15:26 Het je het niveau van de olie gecontroleerd met de pijlstok?

Je kunt er koelvloeistof bij blijven doen, maar als dat niet onder de auto ligt en dan waarschijnlijk rechtstreeks het carter in loopt, dan zou ik er niet meer mee rijden.
Ook niet naar de dealer.
De carter? Daar hoort toch geen koelvl in te komen? Als dat zo is is de koppakking naar zijn gootje lijkt me.
@doornekamp het thermostaat huis die zit aan de bijrijders. Kant toch?
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Als het niet onder de auto ligt dan zit het ergens in de auto.
Optie 1 het loopt onder de mat en je krijgt natte voeten
Optie 2 loopt ergens het blok in, vriesplaatjes eruit of koppakking etc. etc.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
e-208 GT 136
blocker87

Bericht door blocker87 »

Of waterpomp, ik zag wel een plasje liggen ter hoogte van het stuurwiel maar dan aan de bijrijders kant.
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

Bij de GTI volgens mij bestuurderskant aan de bak zijde, lastig te zien want hij zit nogal ingebouwd.
Waterpomp zit aan de distributie zijde, dat is de bijrijderskant.
Kan vertekenen waar die lekt als je een motorplaat er onder heb zitten.
Groet Peter
blocker87

Bericht door blocker87 »

Vanmorgen voor dat de garage open ging ben ik geweest en ze hebben het systeem een tijdje onder druk gezet.
Toen bleek dat het lekte / druppelde vanuit of rond de waterpomp. Het was daar onder ook erg nat en vettig op de plaat. Deze gaan ze volgende week maandag vervangen. Even afwachten of dit wat oplost.
dasouth

Bericht door dasouth »

Mooie klantenklacht!

je hoorde echt blubblubblub als je vloeistof erin gooit omdat het nieveau lager stond dan het expantievatje.
Op sommige psa modellen durft dit op de naad ook al eens te lekken (1.6).
Garage heeft goed gedaan met hem op druk te zetten.
blocker87

Bericht door blocker87 »

Hahaha,ja daarmee bedoelde ik dat de vloeistof zeer snel vertrok elders in het motorcompartiment. :lol:
Heb de auto inmiddels afgegeven bij de garage omdat hij echt een flinke plas onder de auto had. Ga er geen meter meer mee rijden. Ook tijdens het persen zag je het weglekken. In ieder geval bedankt voor de tips en zal zeker terugkeren met het antwoord of dit het was
blocker87

Bericht door blocker87 »

Waterpomp is vervangen, niveau lijkt nu stabiel te zijn. Lijkt dus voorlopig opgelost ;)
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (208)”