1.2 vti 82 pk

Voor alles wat onder de motorkap zit
Simon

Re: 1.2 vti 82 pk

Berichtdoor Simon » 22 aug 2018, 09:14

Het kan aan mij liggen, maar met 160k op de teller kun je een risico hebben op de koppeling. Het lijkt me dat je daar dan ook goed op let en niet 2000km mee door rijdt.

Als ik een auto koop doe ik een degelijk en flinke proefrit. Als ik daar dingen vind, zijn die bepalend voor het al dan niet aankopen van de auto. Als de garage zegt dat ze dat oplossen voor aflevering, dan laat ik dat ook in het koopcontract zetten. Leveren ze de auto dan alsnog met problemen op, dan wordt vanaf dat moment alle schriftelijk (per mail) met ze gecommuniceerd.

Deze manier van handelen is trouwens ook uit ervaring ontstaan...

Die koppeling was ook al slecht tijdens de aankoop, die is niet ineens versleten. Maar hoe toon je zoiets aan. Goede vraag...

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 22 aug 2018, 09:54

Vaak worden achteraf wel heel snel de wegen naar rechtsbijstand of instanties zoals bovag anwb etc gevonden.
De mogelijkheid van een aankoopinspectie vooraf is bij vele niet bekend.
Verblind door de vraagprijs ;)

Met aannemen dat bij een beurt en apk alles wordt vervangen wat men tegenkomt en wat bijna versleten is ga je bedrogen uitkomen.

Alles zw op w is inderdaad het enige juiste advies
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Erwin538

Berichtdoor Erwin538 » 22 aug 2018, 10:21

Bovag heeft mij onderstaand geantwoord.

Beste Erwin, bij een gebrek mag u op basis van BOVAG garantie kosteloos herstel verwachten. Gezien de arbeid van een reparatie aan de koppeling biedt men soms aan bij een auto met wat meer kilometers om de koppelingsplaat mee te vervangen, ook al is deze (nog) niet defect. Omdat dan tegen een geringe meerprijs men weer jaren vooruit kan met de koppeling. De keuze is aan u om daar wel of geen gebruik van te maken.

Omdat de koppeling nog niet defect maar hoogstwaarschijnlijk wel versleten kan ik hier wel goed bij komen. Al met al had ik dit inderdaad moet aangeven bij de koop ben ik ook met jullie eens, het ding is meer ik heb gauw vertrouwen in een garage, ik weet ook zeker dat zelfs andere zaken het zelfde zeggen Omdat de plaat niet onder de auto is uitgeklapt.

jerilo

Berichtdoor jerilo » 22 aug 2018, 11:32

Dan zou ik als ik u was om een hoop gezeur te vermijden aangeven dat de garage dan een complete nieuwe koppeling gaat monteren (ben je er weer een tijd vanaf, en heb je nu geen arbeid) en dat je dan zelf die koppelingsplaat en misschien drukgroep betaald voor die €150,- en als daarna alles goed is er niet meer terug komen.

Doornekamp33

Berichtdoor Doornekamp33 » 22 aug 2018, 11:53

Erwin, is nu achteraf, maar als je ooit weer een auto koopt, laat alles wat je tijdens de proefrit opmerkt ook op papier zetten, grote beurt en APK zegt helemaal niks, heb je gemerkt met de remmen, die mogen zo goed als op zijn, als de remwerking maar voldoende is, net als banden, +1.6 mm is goedkeur, en daar rij je dus die 2000 km mee voordat die afgekeurd word, 1.59 mm is afkeur.
Net als een grote beurt, nieuwe olie filtertjes en wat nalopen zegt niet dat iets vervangen word wat bijna versleten is, heb je al twee punten op de remmen, beide gevallen zijn ze niet gedaan, alleen als jij je auto had gebracht dan was het gelijk gemeld, levert muntjes op, nu kost het geld voor de verkoper.
Groet Peter

Erwin538

Berichtdoor Erwin538 » 22 aug 2018, 12:23

De remmen hebben ze netjes op de garantie gedaan, en dit doen ze ook met de druklager, koppelingsplaat heb ik middels afspraak voor gemaakt deze betaal ik zelf. Verder is de auto volledig in orde bevonden

jerilo

Berichtdoor jerilo » 22 aug 2018, 12:42

Belangrijkste is dat je er samen met de garage goed uitkomt.

Kan je wel weer voorlopig genieten van de auto met een nieuwe koppeling en nieuwe remmen.

Terug naar “Motorisch (208)”