Speling versnellingspook

Voor alles wat niet onder de motorkap zit
Plaats reactie
Cobus

Speling versnellingspook

Bericht door Cobus »

Een goeden dag.

Een maatje van mij heeft een 307 1.6 16V sw uit 2005/2006 gekocht.
De wagen is verder in goede staat.
Alleen zit er naar mijn idee best wel veel speling op de versnellingspook.
Als hij in zijn vrij staat en je beweegt de pook tussen de 1e en de 2 e 3e en 4e zit daar ongeveer anderhalf tot 2 cm speling op.
De wagen schakelt verder prima zonder problemen.
Nu verdenk ik zelf de schakelkabel.
Op het pook mechanisme zie ik verder geen speling of overmatige slijtage.
Iemand hier een idee over.
Ik verneem het graag.
BertP

Re: Speling versnellingspook

Bericht door BertP »

De kabels zelf verdenk ik niet (die hebben gewoon een vaste lengte), maar meer de bevestiging (ogen) aan de kabels. Hier zit een plastic bus in en deze kan uitslijten met speling tot gevolg. Helaas denk ik dat deze niet los te vervangen zijn (waarom zou je dat mogelijk maken?).

Je kan beoordelen of de bevestiging nog goed is. Zit daar heel veel speling op, dan loop je het risico dat de kabel los schiet van de versnellingsbak en dan kun je niet meer rijden. In dat geval is het vervangen van de schakelkabels het overwegen waard. Zit de bevestiging nog goed vast, dan zou ik het lekker zo laten. De speling klinkt mij niet als heel extreem. Eerder als normaal.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
Cobus

Re: Speling versnellingspook

Bericht door Cobus »

De binnen kabel is oké.
Alleen mist er een soort kunststof ring aan de uiteinde van de buiten mantel waardoor de buiten mantel een beetje heen en weer schuift tijdens het bewegen van de pook.
Dit tijdelijk opgelost door een verlengsnoer in te zagen en over de binnen kabel te schuiven.
Dus we gaan de schakel kabel vervangen.
Lijkt mij niet al te moeilijk.
Plaats reactie

Terug naar “Technisch (307)”