Fluittoon Airco

Voor alles wat aan de binnenkant
Plaats reactie
EstherK

Fluittoon Airco

Bericht door EstherK »

Ik heb mijn nieuwe peugeot 108 2 jaar geleden gekocht, vanaf het begin maakt deze een rare fluittoon als de airco aanstaat en werk moet verrichten.
De fluittoon is er dan niet continu maar repeterende. Te horen als een hoogfrequent geluid.
Bij de eerste x garage bezoek dacht men het op te lossen door de antenne naar beneden te buigen... het probleem was niet weg. Tweede x garage, monteur rijd mee en hoort na enige tijd ook de rare fluittoon en denkt de airco, deze werd afgetapt en opnieuw gevuld, maar nog bleef de fluittoon.
Voorts heeft de monteur in een andere 108 gereden en hoorde het ook bij de andere. Er werd vastgesteld dat dit een product eigenschap is. Kortom een benaming voor een probleem die men niet kan oplossen zodat men het niet hoeft op te lossen.
Maarrr ja tuurlijk als ik de radio hard aan zet hoor ik die fluittoon niet, maar wellicht volgt er later een groter probleem wat de fluittoon al aangaf... en val ik dan wel buiten garantie.

Ik ben dus razend benieuwd of elke 108 die fluittoon van de airco heeft? Of dat er mogelijk issues ontstaan zijn.
Ik hoor het graag!
Peugeot-5008
Beheerder

Re: Fluittoon Airco

Bericht door Peugeot-5008 »

Al een andere dealer bezocht en daar het probleem voorgelegd?
Mochten er overigens later problemen komen, je hebt het nu al aangekaard dus dan valt dat binnen garantie, ook al is de garantie dan al verlopen.

Ps. Ik heb je overdadige leestekens uit je vorige bericht verwijderd.
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
EstherK

Bericht door EstherK »

Dank je wel.
Probleem heb ik aangekaart bij Peugeot Nederland zelf. Die zegt dat ze er niets mee kunnen omdat er is aangegeven dat hetzelfde gevonden is bij andere 108 en het dan onder de noemer product eigenschap valt.
Vandaar dat ik reuze benieuwd ben of er reacties komen van anderen met 108 waarbij de airco deze "producteigenschap" hebben.

Klopt het staat nu bekend maar wellicht nu na garantie periode en als er iets stuk gaat zullen ze dit niet gooien op het feit dat ik die fluittoon al hoorde;-)
Peugeot-5008
Beheerder

Als jij al meerdere keren een afspraak voor de airco hebt staan met een klacht die niet opgelost is, dan voorzie ik geen problemen met garantie vokgend jaar

Maar waarom in hemelsnaam contact zoeken met Peugeot Nederland en niet gewoon bij een dealer?.
Zoals gezegd kom je met de eerste dealer niet verder dan door naar de tweede. Peugeot Nederland gaat het niet voor je oplossen. Daarvoor moet je echt bij de/een dealer zijn.

Succes.
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
RadioTechniman

Bericht door RadioTechniman »

Zeker is er wel een probleem. Er is een TSB bekend bij de 108 over piepend geluid thv aircocompressor. Herkomst is inwendig defect van de aircocompressor.

Vanaf DAM/OPR 15646 moet dit opgelost zijn. Alle 108en daarvoor kunnen dit probleem hebben.

Het nummer is te lezen op een sticker in je RA deur. Foto bijgevoegd als voorbeeld. Rood omlijst gedeelte is waar het DAM/OPR nummer staat.

Afbeelding
307 SW Premium 2007 Gris Fer 1.6 16V - 290k km and counting!

Voor alle radio/navigatie/telefoon problemen of updates kun je bij mij terecht!
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Ter info, het genoemde damnummer is productiedag 10 september 2019.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
e-208 GT 136
EstherK

Bericht door EstherK »

Het nummer is 15834UT10075
Dus dat betekend dan ook wellicht bij mij peugeot?
Peugeot-5008
Beheerder

Jouw nummer ligt hoger dan genoemde 15646 / 10-09-2019

EstherK

Bericht door EstherK »

Heeft de TSB een nummer zodat ik daar naar kan verwijzen? Wellicht hebben ze bij de fabriek tijdens corona tijd een van de oude serie compressor erin geplaatst?

Ter verduidelijking, ik kwam er bij de dealer niet uit.
Daarna heb ik contact gezocht met Peugeot Nederland.
Peugeot-5008
Beheerder

Pak je een andere dealer.
Jouw wagen is voor corona geproduceerd.

In servicebox zou je een TSB nummer op kunnen zoeken. Ik heb die helaas niet.

Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Als een DAM nummer wordt vermeld, kun je er 100% van uit gaan dan NA dit nummer een aangepast onderdeel is gemonteerd.

Levering van onderdelen aan de fabriek gebeurd op afroep, ze hebben niets ouds op de plank liggen.

Obv jouw DAMnummer is de auto op 16 maart 2020 geproduceerd, niet een paar dagen na de opgegeven datum waarop eea is aangepast.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
e-208 GT 136
BertP

Bericht door BertP »

Heb je alle ventilatie-uitstroomopeningen wel open staan? In de auto van mijn vrouw gaat de ventilator (al dan niet met de airco er bij aan) ook "fluiten" als je de uitstroomopeningen dicht hebt staan.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
EstherK

Bericht door EstherK »

Okay dank voor de uitleg en hulp!
EstherK

Bericht door EstherK »

@BertP
De ventilatie roosters staan open. De fluittoon is een hoog frequente fluittoon die repeterend aan uit gaat zoals een molverjager. Maar alleen als de airco aktie moet verrichten. Dus buiten 30 graden bijvoorbeeld.
RadioTechniman

TSB code is C5HW014GQ0.

Als je me de laatste 8 karakters van je chassisnummer nummer kan sturen in PB of kenteken (mits origineel NL) kan ik het inzien.

Mogelijk een ander defect, maar denk het niet gezien het alleen optreedt met ingeschakelde airco.

Kan heel misschien zijn dat er toch nog een oud type pomp op is gekomen, omdat deze nog "op" moesten bijvoorbeeld. Ik werk niet in de productielijn, dus kan dit niet gegarandeerd bevestigen.

En zoals Peugeot-5008 terecht zegt, de ene dealer is de andere niet. Zou je wel zeggen. Maar uit het concern waar ik werk, zie ik soms van andere vestigingen belabberd werk of diagnoses komen waarvan ik denk dat kan een heel stuk beter of slimmer... Helaas, maar waar.

RadioTechniman

Heb het kenteken ontvangen en zoals verwacht komt het genoemde TSB niet tevoorschijn ivm DAM/OPR nummer.

Wel is er een informatie TSB beschikbaar met een geluid mbt airconditioning

Link:

https://public.servicebox-parts.com/dtt ... /bruit.mp3

Als dit jouw geluid is, is er niks aan de hand. Dan is het echt een producteigenschap. Staat er letterlijk zo:

"Vergelijk het geluid van de auto met het referentiegeluid : Als het geluidssignaal identiek is aan het referentiesignaal : Geen onderdelen vervangen ; De werking komt overeen met de eigenschappen."

Geen idee of deze link werkt voor jou, mogelijk dat je moet inloggen. Dan zal ik proberen het geluid te rippen en toch hier te plaatsen. Klinkt een beetje als piepende remmen.

Peugeot-5008
Beheerder

De link is hoorbaar.

Als dat het geval is, is de diagnose van de eerste dealer toch gewoon juist.

EstherK

Bericht door EstherK »

De link is hoorbaar. Het is ongeveer eenzelfde fluittoon die langer aanhoud.
Plaats reactie

Terug naar “Interieur (108)”