PSA Car Controller in Home Assistant als vervanger / aanvulling op de My Peugeot App

Voor alle vragen omtrent de Peugeot App
Plaats reactie
hsvt
Peugeot Liefhebber
Like! Gegeven!: 1 keer

PSA Car Controller in Home Assistant als vervanger / aanvulling op de My Peugeot App

Bericht door hsvt »

In het 2008 gedeelte kwam ik van Papagei de opmerking tegen:

dat hij de PSA Car Controller in Home Assistant gebruikt.

Home assistent??
wat is dat
In de playstore zie ik dit niet

Iemand ervaring hiermee?
Ik rijd een E208 Active.
papagei
Peugeot Liefhebber
Like! Gegeven!: 6 keren
Like! Gekregen: 3 keren

Re: PSA Car Controller in Home Assistant als vervanger / aanvulling op de My Peugeot App

Bericht door papagei »

Met Home Assistant kan je allerlei slimme apparaten (o.a. thermostaat, lampen) in je huis bedienen vanuit één plek (browser of app). Het vereist wel aardig wat kennis om in te stellen en je hebt ook een computer nodig waar Home Assistant de hele dag op kan draaien.
hsvt
Peugeot Liefhebber

Re: PSA Car Controller in Home Assistant als vervanger / aanvulling op de My Peugeot App

Bericht door hsvt »

Dank; een computer de hele dag laten draaien; in deze tijd wat mij betreft geen optie
Ik rijd een E208 Active.
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Like! Gegeven!: 15 keren
Like! Gekregen: 46 keren

Bericht door Peugeot-5008 »

3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
hsvt
Peugeot Liefhebber

Bericht door hsvt »

Dank
Ik rijd een E208 Active.
Patrick1980
Peugeot Fanaat
Like! Gegeven!: 16 keren
Like! Gekregen: 13 keren

Bericht door Patrick1980 »

Ik maak zelf nog geen gebruik van home assistent. Maar wil er zeker eens mee gaan stoeien. Ik heb thuis 2 Synology nassen, daar wil ik het wel op laten draaien. Ik hoor het steeds vaker voor diverse toepassingen. Op youtube staan mooie filmpjes hoe het werkt, en hoe je het een en ander kan programmeren.

hier een filmpje van psa auto's
https://www.youtube.com/watch?v=AAtHzCAepoE

ps. Zullen wel weer slapenloze nachten worden :lol:
Peugeot e2008 GT Orange, Alcantare, Stoelverwarming, 18” Bund, Passieve dodehoekbewaking, Pack drive assist plus, Keyless entry, 10” scherm
papagei
Peugeot Liefhebber

Bericht door papagei »

Let wel op dat je Home Assistant goed afsluit en dus niet de stekker uit de nas trekt. De psa car controller vind dat absoluut niet leuk en raakt corrupt met herinstallatie als enige oplossing. Soms kan hij ook uit het niets corrupt raken en moet je dus herinstalleren. 100% stabiel is het dus niet.
Patrick1980
Peugeot Fanaat

Nas staat hier 24/7 aan. Draaien ook beveiligings camera’s op. Enige uitval zal stroom storing zijn. Maar dan valt de computer ook uit. Of is een computer stabieler dan een nas?
Peugeot e2008 GT Orange, Alcantare, Stoelverwarming, 18” Bund, Passieve dodehoekbewaking, Pack drive assist plus, Keyless entry, 10” scherm
papagei
Peugeot Liefhebber

Bericht door papagei »

Een computer is niet per se stabieler dan een nas, een nas is ook gewoon een computer maar dan met een ander doel. Je kan haast zeggen dat een nas juist stabieler is dan een reguliere pc omdat op een nas meer betrouwbare software draait.
PeugeotHybrid
Peugeot Liefhebber
Like! Gegeven!: 7 keren

Bericht door PeugeotHybrid »

Goed om te weten. Hier een Home assistant gebruiker, en dit is zeker interessant. Ik zie leuke use cases..
- automatisch starten/stoppen met laden van auto wanneer er zonne energie wordt opgewekt (interessant wanneer salderen eraf gaat)
- voorverwarmen van de auto aanzetten dmv stemcommando's
Leuk speelgoed hoor ik al :geek: :D
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder

Na de laatste uitslag van de provinciale staten/1e kamerverkiezing gaat die salderingsregeling voorlopig niet op de schop. :mrgreen:
(Bij de tweede kamer er wel door, maar bij de eerste kamer niet en nu helemaal niet meer)
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
papagei
Peugeot Liefhebber

Bericht door papagei »

PeugeotHybrid schreef: 22 mar 2023, 21:54 Goed om te weten. Hier een Home assistant gebruiker, en dit is zeker interessant. Ik zie leuke use cases..
- automatisch starten/stoppen met laden van auto wanneer er zonne energie wordt opgewekt (interessant wanneer salderen eraf gaat)
Als ik eerlijk moet zijn zou ik de start/stop functie voor het laden afraden. Dit is beter om vanuit een slimme laadpaal te regelen (via HA) waar je ook dynamic load balancing hebt voor je zonnepanelen. In mijn ervaring is de functie een beetje buggy, hij stopt soms laadsessies ookal staat hij ingesteld om dat niet te doen en andersom ook.
Patrick1980
Peugeot Fanaat

Peugeot-5008 schreef: 22 mar 2023, 22:21 Na de laatste uitslag van de provinciale staten/1e kamerverkiezing gaat die salderingsregeling voorlopig niet op de schop. :mrgreen:
(Bij de tweede kamer er wel door, maar bij de eerste kamer niet en nu helemaal niet meer)
Idd, bbb is tegen. Ik hou 2000kWh over per jaar, na salderen al 2 jaar. Die kan ik nu mooi in mijn auto stoppen
Patrick1980
Peugeot Fanaat

PeugeotHybrid schreef: 22 mar 2023, 21:54 Goed om te weten. Hier een Home assistant gebruiker, en dit is zeker interessant. Ik zie leuke use cases..
- voorverwarmen van de auto aanzetten dmv stemcommando's
Leuk speelgoed hoor ik al :geek: :D
Thanks voor de info. Nu eerst even wennen aan de auto. En dan zullen we over een aantal weken/maanden dit project eens ingaan. Leuke uitdaging
PeugeotHybrid
Peugeot Liefhebber
Like! Gegeven!: 7 keren

Bericht door PeugeotHybrid »

papagei schreef: 22 mar 2023, 22:44
Als ik eerlijk moet zijn zou ik de start/stop functie voor het laden afraden. Dit is beter om vanuit een slimme laadpaal te regelen (via HA) waar je ook dynamic load balancing hebt voor je zonnepanelen. In mijn ervaring is de functie een beetje buggy, hij stopt soms laadsessies ookal staat hij ingesteld om dat niet te doen en andersom ook.
Dat kan natuurlijk ook inderdaad, misschien is dat ook zeker wel beter. Nu heb ik alleen wel het issue dat ik op de plek van mijn laadpaal geen internet heb; ik heb enkel een kabel getrokken tbv dynamic Load balancing. Maar ik weet ook nog niet precies hoe het gaat werken. Helaas duurt de levering van mijn hybride 308 nog even. En wie weet is in de tussentijd de plugin ook verbeterd

Peugeot-5008 schreef: 22 mar 2023, 22:21 Na de laatste uitslag van de provinciale staten/1e kamerverkiezing gaat die salderingsregeling voorlopig niet op de schop. :mrgreen:
Eerst zien, dan geloven 🙃. Ik ben benieuwd.
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder

Voor een meerderheid is de BBB benodigd. Die waren tegen. Dus weer terug naar de tekentafel waarschijnlijk.

Maar goed. Das offtopic. Terug naar de betreffende app/homekit.

papagei
Peugeot Liefhebber

Bericht door papagei »

Voor degenen die het interesseren, PSA heeft hun API response uitgebreid met de status van de deuren. Je kan nu zien wanneer linksvoor, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter, achterklep, schuifdak en achterruit (vermoedelijk voor Partner en Rifter?) open of dicht zijn.

Klein overzichtje wat de hele response nu is voor elektrische voertuigen:
  • Accuspanning (niet accuraat, 376v vs 443v gemeten)
  • Status van de deuren
  • Actieradius
  • Laadmodus (AC/DC)
  • Laadsnelheid (km/u)
  • Hoelang laden uitgesteld
  • Kabelstatus (aangesloten of niet)
  • Resterende tijd voor laden
  • Laadstatus
  • Accuniveau (%)
  • Buitentemperatuur volgens sensor
  • Daglicht volgens sensor
  • Status van contact (auto aan/uit)
  • Informatie mbt snelheid (werkt momenteel niet)
  • Positie (coördinaten + koers, werkt soms)
  • Signaalkwaliteit
  • Status van klimatisering
  • Kilometerstand (wel up-to-date itt Peugeot app)

Als dat niet genoeg is kan je ook laadsnelheid in kW en snelheid berekenen met de verkregen data in de response. Zelf heb ik dit gedaan met een scriptje op Linux die dit netjes stuurt naar Home Assistant.

IMG_4949.jpeg
Hij geeft hier 12 kW aan vanwege een foutje in de rekensom. Het schommelen komt doordat soms het niveau met 4% toeneemt ipv 5%.

modedit: link naar het originele (groter) plaatje https://i.ibb.co/2vBgBkk/vbha.png
bijlage via het forum gebruiken ipv externe links, de ervaring is dat die laatste op den duur foetsie zijn en geupoad via het forum blijven altijd zichtbaar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
frantic
Peugeot Die-Hard

Bericht door frantic »

hsvt schreef: 22 mar 2023, 12:21 Dank; een computer de hele dag laten draaien; in deze tijd wat mij betreft geen optie
Dat hoeft geen state of the art pc te zijn hoor.

Een thin client is prima geschikt en verstookt zo rond de 10Watt.

Het draait zelfs op een Raspberry Pi, als heeft dan wel de Rpi4 de voorkeur.

Maar als het enkel zou zijn om je Peugeot te monitoren is het wel wat overdreven.
Mijn auto verbruikt al zo lang als ik 'm heb brandstof. Heeft iemand daar ervaring mee?
frantic
Peugeot Die-Hard

Bericht door frantic »

Ik mis overigens nog een mooie card in HA voor de presentatie/bediening van het geheel.

Wel eentje gezien in de community maar dege die zijn card gepost had wil 'm blijkbaar niet delen
want daar had al iemand om gevraagd en die heeft nooit response gekregen.
Mijn auto verbruikt al zo lang als ik 'm heb brandstof. Heeft iemand daar ervaring mee?
Plaats reactie

Terug naar “De Peugeot-app”