Vragen sensor koelvloeistof.

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
Pnappel
Peugeot Newbie

Vragen sensor koelvloeistof.

Bericht door Pnappel »

Goede avond.

Even een paar vragen over het welbekende 1.6 VTI motorblok. Ik heb sinds een paar dagen dat de auto bij koude start 1x afslaat, daarna start,maar stottert en "haalt". Tot de motor warm is,en dan loopt deze als een zonnetje. Nu mijn vragen. Een van de storingen over de koelvloeistof temperatuur sensor,is dat deze verkeerde waardes aangeeft. Dat is bij de mijne niet. Motor tempratuur is keurig,schommelt niet,en blijft netjes op pijl. Ook geen storingen op het dashboard. Koelvloeistof blijft op pijl, er is geen sludge, zo ook bij de olie,blijft netjes op pijl en is zuiver.

Deze sensor op het motorblok is wel "nat". Heb hem met een doekje al schoon geveegd voor dat ik deze op de foto heb gezet(dom,sorry). Dit leek alleen niet op koelvloeistof,maar dikker. Zou dit ook olie kunnen zijn? Of word koelvloeistof ook dik en kleverig nadat dit is ingedroogd? Dit is naar mijn weten toch de koelvloeistof temperatuur sensor? Maar daar komt toch geen olie bij tepas?
20230524_182238.jpg
20230524_182225.jpg
Ik kreeg over dit laatste eigenlijk niets gevonden. Mocht dit al ergens anders behandeld zijn,kan dit uiteraard verwijderd worden..

Mvg Nick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RadioTechniman
Peugeot Fanaat
Like! Gekregen: 3 keren

Re: Vragen sensor koelvloeistof.

Bericht door RadioTechniman »

Lekkage komt van onderdeel daarboven: de vacuümpomp. Deze gaan vaak lek op de naad, dus de deelbare helften van de pomp. Dus niet zozeer de pakking. Soms ook wel.

Kan trouwens ook van nog hoger komen, de kleppendeksel pakking.

Om lekkage te bestrijden pomp en pakking vervangen. Of kleppendeksel pakking, net wat er aan scheelt.

Sensor op foto is idd de koelvloeistof temperatuur sensor.

Slechte koude start kan van alles zijn. Heb je last van olieverbruik? Kan zijn na een nacht staan dat er wat olie op de zuigers ligt en de boel daarom de eerste (paar) keer slecht start.
307 SW Premium 2007 Gris Fer 1.6 16V - 298k km and counting!

Voor alle radio/navigatie/telefoon problemen of updates kun je bij mij terecht!
Pnappel
Peugeot Newbie

Bericht door Pnappel »

Kleppendekselpakking lekkage komt wel weer overeen met de slechte start klachten.. of heb ik het verkeerd? Dankjewel btw voor je snelle reactie. Nee,geen olie of kvs verbruik. Maar die vacuüm pomp,zou dat een reden kunnen zijn van de motorische klachten? Met andere woorden is deze direct verbonden aan de motorolie?
braintjuh
Peugeot Liefhebber

Bericht door braintjuh »

heb je ook uitgelezen en geeft die een p code?
ik heb een paar deze klachten voorbij zien komen, en toen heb ik de motorcomputer geupdate en was het probleem opgelost.

p code wat die moet hebben P101D en/of P1536 dan zal ik je adviseren om de motor computer als eerste te updaten

ouwens kosten voor vacuumpomp + kleppendeksel pakking (onderdelen) zit je rond de 400 euro.
ik zou de motorruimte goed schoonspuiten en dan rijden en nogmaals controleren.

deze motoren hebben div plekken waar ze gaan lekken (bmw kwaliteit)
kleppendeksel pakking/ spanner distributieketting/oliefilterhuispakking/carterpakking/vacuumpomp

Modedit: Onnodige quotes verwijderd en bericht samengevoegd
PEUGEOT 508 | 1.6 THP 16v 156pk | AMT6 | bj. 2011
- KDM - LAK BRUN GUARANJA

Aangepast: Led gemonteerd, navigatie ingebouwd, ruiten achter geblindeerd.
andere velgen gemonteerd.

- 19" EQUINOXE - ANTRACIET (GT velgen) (Zomerset)
- 18" STORM(GT velgen) (Winterset)
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Like! Gegeven!: 15 keren
Like! Gekregen: 46 keren

Bericht door Peugeot-5008 »

@Briantjuh

Bedankt voor al je reacties en toevoegingen, zowel hier als elders, deze worden gewaardeerd. Echter Zou je, in plaats van de “quoteknop”, gewoon de “plaats reactie” knop willen gebruiken. Ik heb nu uit meerdere berichten onnodige quotes verwijderd. Daarnaast, Als je binnen een paar minuten iets wilt toevoegen, kan je je bericht gewoon bewerken ipv weer helemaal opnieuw te quoten en je antwoord toe te boegen. Dat houdt het forum een stuk leesbaarder(scheelt echt lappen tekst die je dubbel of zelfs driedubbel leest) en scheelt Eric, Rick en mij een hoop tijd

Dank je wel alvast.
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (207)”