Eerder vandaag bij JWA Autoservice langs geweest voor een kleine beurt en motorreiniging. Het onderhoud was hoog nodig, want vanwege een verandering in de thuissituatie was het ruim 30.000km en net een jaar geleden sinds het laatste onderhoud.

Ondanks dat ik geen klachten had was ik erg benieuwd naar de inlaatvervuiling na 75000km, zeker omdat ik een Oil-Catch-Can heb ingebouwd, het blijft immers een 1.6THP!
Werd keurig te woord gestaan en mocht genieten van een goede bak koffie in de mooie wachtruimte.
Kopjes met een eigen logo zie je niet vaak:

Nadat de remvloeistof was vervangen en de auto een beetje was afgekoeld werd ik geroepen om mee te kijken naar de vervuiling.
Met een endoscoop via het gat van de bougies gaan kijken hoe het met de zuigers en inlaatkleppen was gesteld.
De reactie was dat het er keurig uitzag, en dat hij het al véél erger had meegemaakt bij deze kilometerstand.
Aan de zuigers was eigenlijk niks te zien en de inlaatkleppen hadden een klein randje koolafzetting, wat eigenlijk pas beginnend was.
De klepstelen waren eigenlijk nog niet aangetast. Op Google zijn genoeg afbeeldingen te vinden van hoe het er helaas ook uit kan zien.

Hieronder de screenshots van de endoscoop. Dit is één cilinder, maar de andere waren hetzelfde:
Ik kreeg hierna de vraag of ik nog steeds wilde doorgaan met de reiniging. Ik kreeg de indruk dat het absoluut niet nodig was, maar aangezien de reiniging ook preventief werkt toch gekozen om dit te doen. Ook de meerprijs ten opzichte van een gewone olie-wissel valt erg mee.
Bij de reiniging wordt gebruik gemaakt van maar liefst 5(!) producten van het Amerikaanse BG Products. Ik wist al dat dit één van de betere producten waren maar dat ze voor Nederlanders ook erg moeilijk te vinden zijn.
Ik ga niet precies beschrijven hoe of wat en welke producten, want wil het geheim van de meester niet prijsgeven.
Hier wel een foto van de opstelling en een GIFje van wat er tijdens de reiniging uit de uitlaat kwam...
We hebben achteraf niet meer gekeken hoe de kleppen er toen uitzagen. Niet vergeten dat je dan elke keer de bougies er weer uit moet draaien.
Gedurende het hele onderhoud bij de auto gestaan en leuk kunnen praten over de techniek. Helaas heb ik ook de ervaring dat veel garagisten geen pottenkijkers willen, het verzekeringstechnische nog daarbuiten gelaten...
Ondanks dat het niet nodig was toch zeer tevreden met de reiniging en de service van JWA Autoservice.
De auto rijdt nu nóg iets lekkerder, maar heeft nog wel heel de rit naar huis gestonken

De vraag blijft natuurlijk of het gewoon de laatste generatie 1.6 is, mijn Oil-Catch-Can, of een combinatie van beide dat er nog zo weinig vervuiling was. Hoe dan ook, de OCC blijft er in. Meer informatie over mijn "installatie" kan je in dit topic vinden.
Voor de mensen die zich afvragen wat mijn "rijdersprofiel" is, bij deze:
0-50.000km
-20.000 per jaar
Woon-werk 22km per rit
Ook wat stadsverkeer
Een paar keer per jaar ritten van 700km over de Autobahn
50.000-75.000km
~35.000 per jaar
Woon-werk 65km per rit
Voornamelijk snelweg
Vanwege de automaat rijd ik toch via het "nieuwe rijden", want nee, ik ga niet altijd in de sport-stand rijden.
Daarnaast eigenlijk alleen het eerste jaar E5 getankt (Duitsland), sindsdien toch echt E10.