Inlaatvervuiling en motorreiniging

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
PeugeotParkingOnly
Peugeot Fanaat
Like! Gekregen: 6 keren

Inlaatvervuiling en motorreiniging

Bericht door PeugeotParkingOnly »

Beste mensen,

Eerder vandaag bij JWA Autoservice langs geweest voor een kleine beurt en motorreiniging. Het onderhoud was hoog nodig, want vanwege een verandering in de thuissituatie was het ruim 30.000km en net een jaar geleden sinds het laatste onderhoud. :cry:

Ondanks dat ik geen klachten had was ik erg benieuwd naar de inlaatvervuiling na 75000km, zeker omdat ik een Oil-Catch-Can heb ingebouwd, het blijft immers een 1.6THP!

Werd keurig te woord gestaan en mocht genieten van een goede bak koffie in de mooie wachtruimte.
Kopjes met een eigen logo zie je niet vaak: :lol:

20230901_095601s.jpg

Nadat de remvloeistof was vervangen en de auto een beetje was afgekoeld werd ik geroepen om mee te kijken naar de vervuiling.
Met een endoscoop via het gat van de bougies gaan kijken hoe het met de zuigers en inlaatkleppen was gesteld.

De reactie was dat het er keurig uitzag, en dat hij het al véél erger had meegemaakt bij deze kilometerstand.
Aan de zuigers was eigenlijk niks te zien en de inlaatkleppen hadden een klein randje koolafzetting, wat eigenlijk pas beginnend was.
De klepstelen waren eigenlijk nog niet aangetast. Op Google zijn genoeg afbeeldingen te vinden van hoe het er helaas ook uit kan zien. :o

Hieronder de screenshots van de endoscoop. Dit is één cilinder, maar de andere waren hetzelfde:

PICT0001s.jpg
PICT0000s.jpg

Ik kreeg hierna de vraag of ik nog steeds wilde doorgaan met de reiniging. Ik kreeg de indruk dat het absoluut niet nodig was, maar aangezien de reiniging ook preventief werkt toch gekozen om dit te doen. Ook de meerprijs ten opzichte van een gewone olie-wissel valt erg mee.

Bij de reiniging wordt gebruik gemaakt van maar liefst 5(!) producten van het Amerikaanse BG Products. Ik wist al dat dit één van de betere producten waren maar dat ze voor Nederlanders ook erg moeilijk te vinden zijn.
Ik ga niet precies beschrijven hoe of wat en welke producten, want wil het geheim van de meester niet prijsgeven.

Hier wel een foto van de opstelling en een GIFje van wat er tijdens de reiniging uit de uitlaat kwam...

20230901_110500s.jpg
20230901_110422s.jpg
20230901_111143_1.gif

We hebben achteraf niet meer gekeken hoe de kleppen er toen uitzagen. Niet vergeten dat je dan elke keer de bougies er weer uit moet draaien.

Gedurende het hele onderhoud bij de auto gestaan en leuk kunnen praten over de techniek. Helaas heb ik ook de ervaring dat veel garagisten geen pottenkijkers willen, het verzekeringstechnische nog daarbuiten gelaten...

Ondanks dat het niet nodig was toch zeer tevreden met de reiniging en de service van JWA Autoservice.
De auto rijdt nu nóg iets lekkerder, maar heeft nog wel heel de rit naar huis gestonken 8-)

De vraag blijft natuurlijk of het gewoon de laatste generatie 1.6 is, mijn Oil-Catch-Can, of een combinatie van beide dat er nog zo weinig vervuiling was. Hoe dan ook, de OCC blijft er in. Meer informatie over mijn "installatie" kan je in dit topic vinden.

Voor de mensen die zich afvragen wat mijn "rijdersprofiel" is, bij deze:

0-50.000km

-20.000 per jaar
Woon-werk 22km per rit
Ook wat stadsverkeer
Een paar keer per jaar ritten van 700km over de Autobahn

50.000-75.000km

~35.000 per jaar
Woon-werk 65km per rit
Voornamelijk snelweg

Vanwege de automaat rijd ik toch via het "nieuwe rijden", want nee, ik ga niet altijd in de sport-stand rijden.
Daarnaast eigenlijk alleen het eerste jaar E5 getankt (Duitsland), sindsdien toch echt E10.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PeugeotParkingOnly op 01 sep 2023, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Peugeot 3008 Allure | 1.6 180 | 2019

+ Amazonite Grijs
+ Full-LED | Pack Drive Assist | Connect NAV + DAB | Visiopack 1
+ Keyless Entry & gemotoriseerde achterklep | Chrome spiegelkappen
+ Claudia Leder | Panoramadak | Comfort stoelen met verwarming & massage | Focal
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 91 keren
Like! Gekregen: 129 keren

Re: Inlaatvervuiling en motorreiniging

Bericht door Rick »

Mooi bericht
Dank voor het delen.
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Wouter 3008
Peugeot Liefhebber
Like! Gekregen: 2 keren

Bericht door Wouter 3008 »

Dank voor de uitgebreide toelichting!
Misschien moet ik het ook doen. Ben pas richting de 50k onderweg. Wel een 1.6 uit 2017 met de 165pk.
PeugeotParkingOnly
Peugeot Fanaat

Dat zijn heel veel korte stukjes begrijp ik (8000 per jaar)?

+ Amazonite Grijs
+ Claudia Leder | Panoramadak | Comfort stoelen met verwarming & massage | Focal
Wouter 3008
Peugeot Liefhebber

Na 4 jaar 15k en daarna 15k per jaar...
PeugeotParkingOnly
Peugeot Fanaat

Maar 15k in de eerste 4 jaar is erg weinig, je kan er met wen endoscoop naar laten kijken en dan pas beslissen he.

+ Amazonite Grijs
Wouter 3008
Peugeot Liefhebber

8-)
Yep, true. Toch maar eens doen...
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (3008-II)”