Storing bij cruise control

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
Willems1986
Peugeot Liefhebber

Storing bij cruise control

Bericht door Willems1986 »

Goedemorgen mede forum leden,

Ik ben de trotse bezitter van een Peugeot 308 SW 1.2 PureT Blue Lion. Ongeveer 50K gelopen en ik merk dat ik regelmatig tegen het volgende probleem aan loop.

Bij langere ritten rij ik graag op de cruise control. Nu komt het vrijwel standaard voor dat hij na een tijdje ineens een foutmelding aangeeft dat er een motorstoring zou zijn. Vanaf dat moment werkt de cruise control ook niet meer (al het andere werkt nog prima) en blijft het oranje motorlampje branden. Storing blijft dan een tijdje terug komen, tot het moment dat ik de auto een keer of 4 heb herstart (binnen enkele dagen) en de storing ineens weg is.

Wellicht hebben mensen dit zelf eerder meegemaakt of heeft iemand ideeën waar dit aan zou kunnen liggen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Like! Gegeven!: 47 keren
Like! Gekregen: 119 keren

Re: Storing bij cruise control

Bericht door Peugeot-5008 »

Voor 99,9% zeker dat dit GEEN storing aan de CC is.
Er treedt een motorstoring op, en uit veiligheidsoogpunt wordt dan de CC automatisch uitgeschakeld en kan je deze niet meer inschakelen totdat je het contact af en aan het gezet.

Enige oplossing is, is dat je de boel laat uitlezen. Als het probleem bekend is en daarna wordt opgelost, zal de CC niet meer uitschakelen.

Om zo iets te roepen wat het zou kunnen zijn, hebben we veel te weinig informatie. Foutcodes zouden een stuk helpen. Vandaar: uitlezen.
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 91 keren
Like! Gekregen: 129 keren

Bericht door Rick »

Als de uitstootwaardes al op de kritieke grens liggen kan stabiel rijden op de cruiseontrol er net voor zorgen dat de grens voor te lange tijd overschreden wordt en dan komt er wel een foutmelding die normaal net niet opkomt.
Uitlezen zoals Niels aangeeft is de enige eerste stap waarmee je (garage) de oorzaak kan achter halen.
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Willems1986
Peugeot Liefhebber

Dank jullie wel, goede tip. Heb hem wel eens laten uitlezen bij een garage langs de weg toen de storing opkwam (geen peugeot dealer). Hij wist zich toen geen raad met de storing (weet ook zelf niet meer wat er stond). Na een reset was de waarschuwing toen ook weer weg, dus toen ook niets meer mee gedaan.

Wel nog een vraag: ook als de storing weer verdwijnt, blijft deze wel zichtbaar in het geheugen van de auto toch? Dat zou namelijk enorm helpen als er dadelijke meerdere keren dezelfde storing in zou staan waarmee een dealer uit de voeten zou kunnen.
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 91 keren
Like! Gekregen: 129 keren

Bericht door Rick »

Alles blijft zichtbaar
Wanneer ie is opgekomen en weer is weggegaan
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Willems1986
Peugeot Liefhebber

Iemand trouwens ervaring met dit/ een dergelijk apparaatje? Volwaardig/ geschikt om zelf storingen uit te lezen:

https://obd-partner.nl/eculink-obd-mini ... -incl-app/
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Like! Gegeven!: 47 keren
Like! Gekregen: 119 keren

Bericht door Peugeot-5008 »

Gewoon even langs de dealer aannde diagbox.

Je wilt het opgelost hebben, ga dan niet met van die huis tuin en keuken zaken aan de gangb.
Prive: 3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
Prive: e-2008 GT Pack 136 PK (Blue Vertigo, afneembare trekhaak)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
dejonganita
Peugeot Liefhebber
Like! Gegeven!: 11 keren
Like! Gekregen: 1 keer

Bericht door dejonganita »

Komt me bekend voor ....helaas . Ben momenteel in Italie een kilometertje of 16 onder het Gardameer . Rijdende over de Autobahn begon het motorstoringslampje zich na twee uur rijden te vertonen ; cc stopte er ook mee en de motor hield in ....iets wat je niet wilt op de Autobahn.

Het euvel werd in Italie ontdekt door een garage in Salionze ....een gescheurde slang. Ik wacht momenteel nog op vervanging.

Motorstoring Garda.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peugeot 208 GT line 2020 130 pk automaat sinds april 2023
Voorheen Audi A1 TSFI 1.4 van 2011
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (308-T9)”