Peugeot 308 SW 1.2 Puretech

Alle rijervaringen per type/motor
Plaats reactie
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 91 keren
Like! Gekregen: 129 keren

Re: Peugeot 308 SW 1.2 Puretech

Bericht door Rick »

vlgs mij heb ik dit al eerder geroepen.
Jij trekt vlgs mij niet op , maar laat de auto in beweging komen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Nielshdi
Peugeot Freak
Like! Gegeven!: 22 keren
Like! Gekregen: 29 keren

Bericht door Nielshdi »

Ik maak gebruik van windenergie.... moet zeggen dat de bc aangeeft dat ik gemiddeld zo rond 70 tot 75 km per uur rijdt, gem. van stads-, binnen- en buitenwegen. Dat is volgens mij nog best netjes. En rij veel tussen 0600 en 1900, dus ja tokkelen rond de 100-110, afhankelijk van verkeer.
Nielshdi
Peugeot Freak

Bericht door Nielshdi »

En ach, de gemiddelde 'Nederlandse verklaring' heeft dan ook nog weleens een negatieve klank; "ja, maar jij .....", "je zal wel......"
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Like! Gegeven!: 47 keren
Like! Gekregen: 119 keren

Bericht door Peugeot-5008 »

Ik denk dat je de reacties van Rick en mij juist in een positieve context moet zien in plaats van als commentaar ;)

Ik heb het iig nooit gehaald met de 3x 1.2 welke ik heb gehad.
Mijn geniddelde snelheid lag altijd rond de 62/63 km/h volgens de BC
Prive: 3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
Prive: e-2008 GT Pack 136 PK (Blue Vertigo, afneembare trekhaak)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 91 keren
Like! Gekregen: 129 keren

Bericht door Rick »

Zeker super netjes

Ik rij met de 308sw als ik geluk heb een lange rit: 1:18
Gemiddeld stukkie lager..
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Nielshdi
Peugeot Freak

Bericht door Nielshdi »

Jullie reactie bedoel ik ook niet hoor 😉
frantic
Peugeot Die-Hard
Like! Gekregen: 4 keren

Bericht door frantic »

Ik zie ook geen reactie waar dat op van toepassing zou zijn.
Mijn auto verbruikt al zo lang als ik 'm heb brandstof. Heeft iemand daar ervaring mee?
Nielshdi
Peugeot Freak

Bericht door Nielshdi »

Vandaag de eerste onderhoudsbeurt gehad. Was bij 21.500 km, tussen de afspraak maken en vandaag had ik toch nog meer km's gereden dan in eerste instantie verwacht. Er waren geen bijzonderheden.
Tevreden 308 rijder.
Nielshdi
Peugeot Freak

Bericht door Nielshdi »

Wat is eigenlijk de ervaring na 22.500 km?

Interieur: De auto wordt qua km's intensief gebruikt, maar overgrote deel van de km's zit ik alleen in de auto. Het interieur blijft wat dat betreft dan ook heel goed. Stuur heeft nog gen slijtplekken, leer van versnellingspook ziet er ook nog als nieuw uit. De stof van de stoelen heeft nog geen haakjes of gaatjes. Ook de kleine sticksels zitten nog allemaal op hun plaats. Ook de wangen van de stoel laten nog geen slijtplekken zien. Het gehele infotainment systeem werkt prettig. Start ook sneller op dan bijv. bij de T9 die ik had. De navi liet het een tijdje afweten, maar is gelukkig goed opgelost. Voor de rest kan ik met mijn lengte een goede zitplek vinden achter het stuur. Geen last van rug, nek, knie of wat dan ook. Ook niet na een rit van 1200 km uit Oostenrijk. Het enige is dat de stoelen van de T9 lekkerder zaten (hier dacht ik na de eerste 10.000 km anders over). Betekent niet dat deze niet goed zijn. Zicht rondom is ook goed, al is een panoramadak toch soms wel een gemis. Datzelfde geldt voor de rails die ik mis in de achterbak. Ik kon dan toch wat makkelijker/sneller sommige spullen 'vastzetten'. De 360 graden camera werkt echt wel heel fijn. Voldoende plekken om spullen in op te bergen. Op vakantie met de auto toch weer meer spul meegenomen dan nodig, maar dan zie je hoeveel er in de 308 gestopt/gepropt kan worden.
Updaten van navi gaat ook makkelijk.

Exterieur: Ben ik zeer over te spreken. De kleur is fantastisch. De lijnen zijn mooi. En nog steeds zie je hem (nog) niet veel op de weg. De lak blijft ook heel erg goed. Slechts minimale waskrasjes te vinden, voor de rest zit het er nog heel strak op. Weinig to geen steenslag. Wel allemaal hoekjes en lijntjes, vooral de achterkant, waar vuil en water in kan blijven zitten. Mis ik de dakrail? Nee, maar als ik de foto's van een GT zie denk ik: Oh ja, dat had ook zeker mooi gestaan op die van mij. Deze 308 voelt trouwens wel robuuster dan bijv. de T9. Bij de T9 had ik echt het gevoel heel lichte deurtjes te hebben, die ook zo klonken als je de deur sloot. De nieuwe voelt meer solide, robuuster.

Wegligging: Het is duidelijk dat de nieuwe 308 een wat strakkere wegligging heeft dan de T9. Dat merk aan bijv. bochtengedrag (hij leunt minder door), maar ook hobbels en bobbels op de weg. Ik zou bijna zeggen dat de T9 comfortabeler was, ben benieuwd hoe andere dat ervaren. Hij hangt als die volgeladen is ook minder door dan de T9 deed. Maar als ik terugdenk aan de rit van vorig jaar in de T9 (Oostenrijk - Berlijn) of aan de rit dit jaar (Oostenrijk - Nederland), dan was de rit in de T9 toch wel comfortabeler en prettiger. De T9 leek het 'makkelijker' aan te kunnen. Beide overigens met 225-45-17 banden, dus dat kan ook niet het verschil zijn. Heb nu trouwens Michelin banden, die zijn ook lekker stil.

Motor: Doet goed zijn werk. Snel als het nodig is, relaxed als het wenselijk is en ik vind het verbruik meer dan acceptabel. Terugrit uit Oostenrijk stevig doorgereden waar het kon, dan vind ik hem zo tussen de 100 - 150 prima doortrekken. Daarboven is de fut er wel uit. Bij heuvelachtige delen op de snelweg in Duitsland (bijv. tussen Munchen en Salzburg, maar ook in het Taunusgebergte rondom Frankfurt) moet je wel terug naar de 5de versnelling om hem op snelheid te houden. Had ik iets meer van verwacht, zeker omdat het koppel toch wel vroeg in komt. De motor stoort niet qua geluid, het is een 3 cilindder dus is soms wat meer aanwezig, maar nogmaals, zeker niet storend. Verbruik is een plus voor mij, kom uit op gemiddeld 1 op 22. Ik rij tussen de tankbeurten zonder problemen minimaal 1000 km. Is wel in de goede periode van april t/m nu. Dit zal de komende maanden wel minder worden met de kou, de regen, de wind etc. Motor komt snel op temperatuur, loopt heel rustig. In ieder geval nog geen olie hoeven bijvullen o.i.d.
Ik tank wisselend E5 en E10. Merk geen verschil in verbruik. Maar dat is ook appels met peren vergelijken. Want mijn meeste km's op een tank deed ik met E10 (goed weer, lange ritten etc.).

Minpuntjes:
Adaptive cruise control: Ik lijk er niet lekker mee te kunnen werken, zeker niet tijdens woon-werk verkeer. Het systeem begint al heel vroeg snelheid te minder als er een voorganger in beeld komt. Als iemand die je inhaalt weer iets te snel naar rechts gaat, dan kan de auto flink remmen, incl. remlichten. Dat geeft niet alleen voor mij, maar ook voor de auto's achter mij een onrustig rijbeeld.

Keyless entry doet het niet altijd. Gaat zo weken achter elkaar goed. En zo dan weer 2x achter elkaar niet.

Peugeot Garage in Hoorn doet het onderhoud. Daar ben ik iets te vaak geweest de eerste maanden. Maar dat heeft alles te maken met de navi die niet werkte.

Overall meer dan tevreden met de 308. Nog 117.500 km te gaan.
limp1983
Peugeot Liefhebber
Like! Gekregen: 1 keer

Bericht door limp1983 »

Hallo Nielshdi,

Bedankt voor je vele updates en rijervaringen. Ik heb precies dezelfde als jou, week 29 gekregen, inmiddels 9000km gereden. Het enigste wat ik erg jammer vind is dat ze de interieurverlichting eruit hebben begroot. Tevens is jou 1 op 22 wel erg netjes. Ik zit gemiddeld op 1 op 17/18. Maar nogmaals dank voor je updates.
jlfme
Peugeot Fanaat
Like! Gegeven!: 8 keren
Like! Gekregen: 7 keren

Bericht door jlfme »

Bedankt voor deze uitgebreide review Niels.
De meeste punten zijn voor mij zeer herkenbaar, ook het minpunt vwb de adaptieve cruise control.
Ik heb een HyBrid, dus enkele zaken kunnen daardoor anders zijn/aanvoelen.
Nielshdi schreef: 19 sep 2023, 09:05 Wegligging: Het is duidelijk dat de nieuwe 308 een wat strakkere wegligging heeft dan de T9. Dat merk aan bijv. bochtengedrag (hij leunt minder door), maar ook hobbels en bobbels op de weg. Ik zou bijna zeggen dat de T9 comfortabeler was, ben benieuwd hoe andere dat ervaren.
Ik kom ook van een 308T9 en vond de T9 meer "stuiteren" over de weg, vooral aan de achterkant in bochten op hogere snelheid met dwarsgroeven in het wegdek. Heb bij de 308-III wel gemerkt dat een 0,1 bar minder druk in de banden een groot verschil in comfort kan maken. Bij de wielenwissel van winter naar zomer had men de druk op 2.5 Bar gezet (18") en de auto gaf inderdaad veel hobbels en bobbels in de weg door. Ik heb de druk toen 0,1 minder gezet en dat voelde meteen een heel stuk beter aan.
Nielshdi schreef: 19 sep 2023, 09:05 Het enige is dat de stoelen van de T9 lekkerder zaten (hier dacht ik na de eerste 10.000 km anders over).
Ik vond de zitting van de stoelen van de T9 te kort, de AGR stoelen hebben een instelbare zitlengte en zitten ook na 20.000km nog steeds heerlijk. Ik weet niet of jij ook de AGR stoelen hebt. Daar zal zeker verschil inzitten.

Voor de rest zoals al gezegd een hele herkenbare review.
Nog veel plezier met je 308 de komende 117.500 km! :-)
308-III SW GT Pack Business HYbrid 180 e-EAT8 (2022)
208-II GT-Line 100/EAT8 (2020)

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding... **
Nielshdi
Peugeot Freak

Bericht door Nielshdi »

Stoelen; Ik heb niet de AGR stoelen. En als ik op Autoweek kijk, dan heeft de huidige 308 een kortere zitting én rugleuning t.o.v. de T9. AGR zitting met uitschuifbare zitting helpt dan wel. Beter over nadenken de volgende keer.

Bandenspanning: Normaal ben ik daar wel scherp op, maar moet nu eerlijk bekennen dat ik dat nog geen moment heb gecontroleerd.
Plaats reactie

Terug naar “Rijervaring (308 - III)”