Problemen puretech 130 pk

Voor alles wat onder de motorkap zit
michel-16v

Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor michel-16v » 20 mei 2017, 14:24

Hallo,

We hebben een 308 sw uit 2015 met de 130pk pure tech motor handgeschakeld.
In 2016 toen het warmer werd een paar keer gehad dat de motor tijdens accelereren een 3 seconden inhoud. Net alsof er een cilinder uitvalt. Daarna weer weg. Dit gemeld bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Had toen 19000 gelopen. Bij de beurt hadden ze forte in de tank gedaan. Daarna leek het over maar het werd ookal herfst.

Een aantal maanden geleden kwam dit terug. Zo maar 1x in de week doet de auto dat. Maar nu is de motor tijdens optrekken continu aan het inhouden/ hikken/zenuwachtig. Vooral in 3-4-5 goed voelbaar. Net alsof hij niet voldoende krijgt. Tevens geen foutmeldingen gehad. Maandag een afspraak gehad met de dealer. Ik had nog meer punten. Zij hebben het ook geconstateerd. Uitgelezen en toch een storing. Bougies vervangen maar dit was geen oplossing. Storing terug in computer. Nu blijkt de motor inwendig te zijn vervuild. 7 juni gaat ie voor 2 dagen terug voor een of andere reiniging. Bij onze dealer was ik de enigste tot nu toe.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Km stand 36000 en 1 jaar 10 maanden oud.
Dus er word niet te weinig mee gereden. Motor word altijd netjes warm gereden. Bij warme motor schakel ik meestal bij 3000 a 4000 toeren. Maar ik durf ook regelmatig de 5000 aan te tikken. Verder ga ik niet. Dus het ligt niet aan het nieuwe rijden. Motorolie moet nooit worden bijgevuld.

Hopelijk word ik hier wat wijzer. Want nu is het nog garantie maar hij word bijna 2 jaar.

rick

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor rick » 20 mei 2017, 14:55

vlgs mij ben je niet de eerste met een 1.2.

Niet verder dan 5000 rpm?
Dat mag best hoor, lekker op toeren houden en 98 tanken als is strakjes weer schoon is, zou mijn advies zijn.

Wat voor merk brandstof tank je nu ? want mijn persoonlijke mening is dat dit wel een heel groot deel van de oorzaak zou kunnen zijn.....
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

michel-16v

Berichtdoor michel-16v » 20 mei 2017, 22:52

Boven de 5000 heb ik niet echt het idee datie nog veel trekt en enkel veel meer zuipt ;)

Ik tank gewoon 95. Wij wonen op de grens dus regelmatig in België. Wel meestal bij een esso oid.
Zou die vervuiling puur door de brandstof komen? Dus zou 98 beter zijn?

rick

Berichtdoor rick » 20 mei 2017, 23:34

Mengen van diverse soorten brandstof kan een brandstof opleveren die een niet optimale verbranding veroorzaakt wat resten achter laat.

Ik heb het idee dat de motor schoner blijft als je steeds hetzelfde merk tankt.
De motor is daar na zoveel km's op ingeregeld ipv steeds te moeten bijregelen om de brandstof weer net iets is veranderd.

Met onze eerste THP in 207 tankte wij altijd waar het lampje ging branden en die hebben wij van ellende ingeruild.
Tuurlijk was dit de eerste versie THP met de kinderziektes maar was ook steeds weer vervuild.

De THP's die daarna zijn gekomen hebben ze nooit hoeven reinigen, rijdend op enkel Shell 98 en af en toe 95 (afkloppen....)
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Doornekamp33

Berichtdoor Doornekamp33 » 21 mei 2017, 12:37

Waar tank je de 98 bij shell dan, de V-power is gewoon 95 zonder bio toevoegen en betere adetieven.
Groet Peter

jos208

Berichtdoor jos208 » 21 mei 2017, 13:25

Waar tank je de 98 bij shell dan, de V-power is gewoon 95 zonder bio toevoegen en betere additieven.
Is m.i. niet waar. Laat ik mij nu herinneren in het verleden artikelen gelezen te hebben waarin geschreven werd dat Shel V-power een hoger octaan getal heeft van 97 en dus niet 95 en dus hurkt tegen de classificering van "gewone" 98. :o

Dus maar eens even gegoogled en vond toen een brief van Shell aan iemand op het Abarth forum, zie hier de tekst dat V-Power dus een hoger octaan getal, maar ook de verklaring van een aantal vermeende maatregelen tegen inwendige motorvervuiling:
Geachte heer Raams,

Hartelijk dank voor uw e-mail van 13 september 2012 betreffende Shell V-Power.
Shell heeft geen benzine met octaangetal 98 meer, en is volledig overgestapt op Shell V-Power die octaangetal 97 heeft.

Het is zo dat er bij de pompen van de V-Power een octaangehalte van 95 vermeld wordt.

De reden voor de laatstgenoemde vermelding is dat veel klanten het advies krijgen om octaangehalte 95 te tanken. Omdat alle auto's en of motoren die op Euro 95 (octaangehalte van 95) rijden ook geschikt zijn om op V-Power te rijden is ervoor gekozen om verwarring onder onze klanten te voorkomen en een octaangetal van 95 aan de pomp te vermelden.

Het octaangetal zegt enkel iets over de "weerstand" van een brandstof om spontaan te ontsteken. In een benzinemotor moet de ontsteking wachten op de ontstekingskaars. Indien de ontsteking vroeger gebeurt, gaat de motor pingelen. Het octaangetal zegt niets meer of minder dan de weerstand van de brandstof tot zelfontsteking.

In oudere wagens en of motoren was dit dus direct gekoppeld met de compressieverhouding van de cilinder. Boven 1 op 10.5 moet 98 octaan gebruikt worden, daaronder volstaat 95 octaan.
In de praktijk zijn er niet veel oude wagens met compressieverhoudingen boven de 10.5, behalve een aantal sportieve auto modellen van onder andere Alfa Romeo, Porsche, Ferrari.

Moderne auto’s (vanaf halfweg de jaren ‘90) hebben een knoksensor; daarbij wordt de ontsteking elektronisch geregeld naargelang het octaangetal van de benzine. In theorie kan men dus even goed op octaangetal 92 rijden zoals men nog overal in Oost-Europa tegenkomt.

Het is wél zo dat een auto met een knoksensor meer vermogen levert met een benzine die een hoger octaangetal heeft; dit komt omdat het ontstekingsmoment iets later kan komen.

De aanbeveling van de fabrikant heeft dus niets met wetenschap of techniek te maken, maar veeleer met een goede marketing, want iedereen die een nieuwe auto en of motorfiets koopt is uiteraard dubbel tevreden als de auto en of motorfiets pittig trekt.
Maar zeggen dat er énkel benzine met octaangetal 98 getankt mag worden is technisch helemaal fout.

De performance van een brandstof is eigenlijk een samenspel tussen drie karakteristieken:
- octaangetal
- verbrandingssnelheid
- ontstekingskwaliteit

Veel mensen staren zich blind op octaangetal, hoewel dit een deel van het verhaal is, anders zou het bijvoorbeeld niet mogelijk zijn om op LPG te rijden.

Nu is het zo dat de verbrandingssnelheid en ontstekingskwaliteit van Shell V-Power heel goed is, wat maakt dat de benzine beter presteert dan een "klassieke" benzine met octaangetal 98 - ook al heeft Shell V-Power een octaangetal van 97. Of met andere woorden: de Shell V-Power presteert nog beter dan een klassieke benzine met octaangetal 98. Daarnaast heeft Shell V-Power ook nog zijn andere voordelen:
- zwavelvrij (katalysator),
- reinigende additieven (kleppen, zittingen, injectoren) zodat het verbruik verminderd wordt en de leeftijdsverwachting van de motor langer is.

Alleen in Duitsland en Zwitserland is er naast de gewone Shell V-Power ook V-Power Racing verkrijgbaar, deze bevat een octaangehalte van 100 en is dus krachtiger dan de normale V-Power. Meer informatie over V-Power kunt u terugvinden op onze website www.shell.nl.

In Nederland wordt er echter geen V-Power 100 verkocht. Dit is volgens de wet niet toegestaan, en is dus niet te leveren.

Indien u nog meer vragen heeft, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met ons Technisch Informatie Centrum op telefoonnummer 0900-202 2780 of via e-mailadres shelltechnical-nl@shell.com.

Met vriendelijke groet,

Rosa Koster
Shell Global Customer Service Centre (Pty) Ltd
Rua Vasco Da Gama 10
8001 Kaapstad
Zuid-Afrika
Telefoonnummer voor informatie over Shellstations: 0900 - 202 2710
E-mail: Shellstation@shell.com

Bezoek onze website www.shell.nl voor meer informatie en uitgebreide contactgegevens.

Shell GCSC (Pty) Ltd is geregistreerd in Zuid-Afrika onder registratienummer 2006/025281/07 en btw-nummer 4590232544.
Shell GCSC (Pty) Ltd opereert uit naam van Shell Nederland Verkoopmaatschappij B.V.
Ik heb ook ooit een test gelezen in Autobild wie de toen net uitgebrachte V-power (de "95" welke dus 97 zou moeten heten) in een laboratorium destijds heeft laten testen. Het octaangetal bleek destijds idd veel hoger te zijn dan 95 en zelfs tegen de 98 aan te zitten, helaas heb ik die test niet meer (heb een paar jaar gelden weer eens wat tijdschriften weggegooid....een meter of 8... :o )
Laatst gewijzigd door jos208 op 21 mei 2017, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Peugeot 308 GT 1.6e THP 205 Blue Magnetic, intussen Blanc Nacre
Ik voel mij iig lekkerder in een Peugeot :D

jos208

Berichtdoor jos208 » 21 mei 2017, 13:34

Aanvulling over V-power uit de AMT:

http://www.amt.nl/techniek/artikel/2004 ... 5-10114690
Verwarring over Shell V-Power (2004-05)
techniek

In Duitsland biedt Shell al enige maanden V-Power-benzine met een octaangetal van 100. Het is daar in de plaats gekomen voor Super Plus 98. Naast alle goede eigenschappen heeft V-Power ook een nadeel: het is duurder dan de oorspronkelijke Super Plus 98. Wie een auto rijdt met een 98 octaanbehoefte moet dus de hogere prijs voor lief nemen of noodgedwongen uitwijken naar het goedkopere alternatief Euro 95. Bij motoren met een 98 octaanbehoefte betekent dat een verlies van prestaties. Of zie ik dit verkeerd?
Dan nog een tweede vraag. Tot mijn verbazing zag ik dat de sinds kort in ons land verkrijgbare V-Power geen octaangetal van 100 heeft maar ‘slechts’ 95. Is dit niet erg verwarrend en wat is hier de reden van? Wat voegt V-Power 95 eigenlijk toe ten opzichte van Pura?

Volgens de EN228-norm zijn er drie soorten benzines: Normaal, Super en Super Plus met RON’s van minimaal 91, 95 en 98. Uit een uitgebreid onderzoek door Shell aan automotoren met klopsensoren is gebleken dat het nuttig is om het RON te verhogen. Het prestatieniveau, vooral tijdens accelereren, neemt toe. Shell heeft in Duitsland gekozen voor V-Power met een RON van 100, in andere landen ligt deze waarde lager.

Het probleem in Duitsland is dat daar nog Normaal-benzine te koop is, er is dus geen aparte pomp over voor V-Power 100. Niet alleen de gebruikers, maar ook de autofabrikanten zijn niet blij met deze ontwikkeling. Het dwingt de klant immers tot het gebruik van het veel duurdere V-Power of tot het gebruik van Super met een lager octaangetal. Dat leidt in beide gevallen tot klachten, hetzij over de toegenomen kosten, hetzij over het hogere verbruik of tegenvallende prestaties.

In Nederland is gekozen voor een RON van 97. Dat betekent dat het net geen Super Plus mag heten, dus heeft Shell voor Super gekozen (meestal Eurosuper genoemd of kortweg Euro 95). Je krijgt dus waar voor je (extra) geld in de vorm van een octaanbonus.

V-Power 95, zo zullen we het maar noemen, bevat nog minder zwavel dan Pura en heeft een andere samenstelling die de verbranding zodanig beïnvloedt dat het lijkt alsof de ontsteking iets vroeger staat. Dat is gunstig voor het verbruik of het prestatieniveau. Ook het additievenpakket is gemoderniseerd om het inspuitsysteem en de verbrandingskamer in staat van nieuw te brengen of te houden.

Hoe we ook mogen denken over de keuze voor verschillende soorten V-Power, Shell toont aan dat er met benzines nog heel wat te beïnvloeden valt als het om het verbrandingsverloop gaat.

Eerste publicatie door Redactie AMT op 1 mei 2004
Laatste update: 13 apr 2015

rick

Berichtdoor rick » 21 mei 2017, 16:43

in de volksmond worden de v-powers etc. 98 en de rest 95 genoemd.....
Iedereen weet wat je dan bedoeld zonder de decimalen achter de komma....

@jos208 dank voor de onderbouwing van mijn "mening" :D ;)
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

frantic

Berichtdoor frantic » 21 mei 2017, 17:00

Los van die eindeloze 95 vs 98 discussies is de motor gemaakt en geschikt voor 95 en hoort mijn inziens daar dan ook goed mee te functioneren.
Vervuiling rijmt niet met goed functioneren.
Geleid door azijn en dooddoeners.

rick

Berichtdoor rick » 21 mei 2017, 17:48

zal best, en de klachten zullen ook allemaal best netjes binnen de garantieperiode worden verholpen.
Maar ik zit helemaal niet op een werkplaatsafspraak en een discussie aan de balie van de dealer te wachten.
Die heb ik genoeg gehad met de 207, en stilvallen op de snelweg wordt je ook niet blij van... :?
Als ik dat kan voorkomen met de keuze van brandstof is dat voor mij acceptabele "oplossing"
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Doornekamp33

Berichtdoor Doornekamp33 » 21 mei 2017, 18:01

Zal best, dat het aan de brandstof ligt is maar een klein deeltje, de brandstof komt niet meer langs de kleppen, dus de inlaat en inlaatklep worden niet meer gereinigd door de brandstof, dus dat brandstof het vervuilen tegengaat gaat niet helemaal op.
De grootste oorzaak van vervuilen is de lekage van olie via de klepstelen en de EGR, die de uilaatgassen terugstuurd.
Groet Peter

jos208

Berichtdoor jos208 » 22 mei 2017, 14:07

Vervuiling rijmt niet met goed functioneren
Ik denk het dus wel. Tijdens de verbranding van Direct Ingespoten benzinemotoren ontstaat zeer veel roet, meer zelfs dan bij dieselmotoren (zie onderstaande link).
Ik denk dat hier het probleem in zit, het roet zet zich op plaatsen af waar de boel onvoldoende warm wordt om tot zelfontbranding te komen (inlaatzijde).
Geen sensor die dit meet, de motor functioneert dus tot op een zeker moment normaal...totdat het te laat is en een granulaatspoeling noodzakelijk is.
Het is er dus alles aan gelegen om de verbranding die plaatsvindt zo volledig mogelijk plaats te laten vinden (roet wordt niet gemeten), dit zou dus kunnen verklaren dat de dealers THP gebruikers adviseren de motor wat meer op toeren te rijden, gevolg is dat de inwendige temperaturen hoger oplopen (niet te hoog), waardoor nu juist wel al het roet verbrand en zich dus niet kan afzetten...
Een goede brandstof kan hierbij dus helpen, maar belangrijker, goede olie. Het verkorten van de verversingstermijn in het verleden bij de THP 1.6 motoren is daarmee meteen verklaart.
Eigenlijk, als je het volgende artikel leest, zijn Direct Ingespoten benzinemotoren maar erg kriegelig qua afstelling..... :oops: Bij indirect ingespoten benzinemotoren bestond het probleem niet!

http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013/ ... or-1016525
Laatst gewijzigd door jos208 op 22 mei 2017, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

frantic

Berichtdoor frantic » 22 mei 2017, 17:43

Oftewel het goed functioneren is discutabel want anders zou dit probleem niet op mogen treden bij normaal gebruik.
Geleid door azijn en dooddoeners.

jerilo

Berichtdoor jerilo » 22 mei 2017, 20:45

Dus mijn gedachten zijn dus ook waarheid geworden. Ik had gehoopt dat ze deze problemen de baas zouden zijn geworden maar niet dus en dat had ik eigenlijk ook niet verwacht.

Het is helaas een eigenschap van een direct ingespoten benzine motor.
Alle merken hebben er last van helaas.
Ik heb een paar jaar geleden al geroepen, vroeger stonden we motoren te reviseren en in de nabije toekomst gaat dit dus ook weer gebeuren in de werkplaats.
En die toekomst is dus al zeer binnenkort.

Jammer en dat allemaal om aan die stomme milieu en verbruiks cijfers te komen.

Ron

Berichtdoor Ron » 22 mei 2017, 21:47

Benieuwd hoeveel er nog volgen. Tot nu toe nog geen kromme vonk gegeven en nog steeds een juweeltje van een blok.
In ieder geval al jaaaren geen witte pomp meer voor de auto's, helpt het niet geeft het toch moed zullen we maar zeggen.
@michel succes met de afhandeling!

Gilletti

Berichtdoor Gilletti » 23 mei 2017, 07:36

Nou, ik zou er wel een discussie bij de dealer voor over hebben hoor. Nu heb je nog garantie, laat ze het maar lekker uitzoeken.
Allereerst ga ik er natuurlijk vanuit dat je er wel netjes uitkomt maar ik vind het zot dat je op kosten gejaagd zou worden om duurdere benzine te tanken terwijl je motor volgens specs voldoende zou moeten hebben aan Euro95.
403 berline 1961 en 404 automatique 1969

Voorheen:
6x 106 - 3x 206 - 2x 207 - 207CC - 3x 306 cabrio - 307 - 308SW - 2x 308-II - 3008-II - 3x 406 break - 3x 406 coupe - 607

michel-16v

Berichtdoor michel-16v » 30 mei 2017, 10:18

Nog een week voor de granulaatbehandeling en het lijkt langzaam aan wat te verergeren.
Tank is leeg nu dus ik denken dat ik vanmiddag eens 98 probeer of het invloed heeft.
Maar mijn mening is dat de auto ontwikkeld is voor 95. En in Frankrijk zelfs e10 lijkt me.
Maar goed ik wacht tot even af. Als duurdere benzine helpt dan moet dat maar dan.

Wat houd een granulaatbehandeling precies in? Heb er zelf nog niet van gehoord.

jerilo

Berichtdoor jerilo » 30 mei 2017, 11:05

Met 1 tank zal je geen verschil gaan merken.
Altijd een paar tanken volgooien. De software moet zich aanpassen aan een andere samenstelling van de brandstof en dit heeft tijd nodig.

Hieronder een filmpje van de reiniging

https://www.youtube.com/watch?v=QzpA-DiCWi0

Bart-Peugeot
Beheerder

Berichtdoor Bart-Peugeot » 30 mei 2017, 13:31

98 tanken gaat je problemen niet oplossen.

98 tanken kan wel helpen problemen te voorkomen.
In bezit van een 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels).
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 Accent Select (1997).

Met je klassieke Peugeot ben je van harte welkom op het forum: http://klassieke-peugeot.nl

jos208

Berichtdoor jos208 » 30 mei 2017, 21:00

98 tanken gaat je problemen niet oplossen.

98 tanken kan wel helpen problemen te voorkomen.
Tevens mijn mening of iig uitstellen..... :o

Terug naar “Motorisch (308-T9)”