Verkeerde motor geleverd

Welke uitvoering past het beste bij jou
aityaiz

Verkeerde motor geleverd

Berichtdoor aityaiz » 15 mei 2019, 22:00

Vandaag was het eindelijk zo ver. Ik heb mijn Peugeot 508 in ontvangst mogen nemen. Ik had deze besteld bij Broekhuis Lease en hij is geleverd door Broekhuis Peugeot.

Tot zover het goede nieuws.

Toen ik onderweg naar huis was vond ik de motor al wat apart vergeleken met de proefrit die ik gemaakt had. Toen ik thuis bij de ruw de gegevens opvroeg bleek dat ik niet de bestelde pureTech 180 heb gekregen, maar de BlueHdi 130.

Vervolgens heb ik contact opgenomen met de dealer. De verkoper gaf toe dat er ergens in de keten een verkeerde uitvoering is geselecteerd bij de bestelling en hij gaf aan dat hij vrijdag gaat bellen met de lease maatschappij om er achter aan te gaan.

Ondertussen rijd ik dus in een diesel ipv een benzine en met minder pk's. Ik vroeg mij af of jullie advies hebben hoe hier mee om te gaan. Wat mag ik minimaal van de dealer/lease maatschappij verwachten om dit recht te trekken. Ik denk dat zij ook niet heel blij zijn dat een nieuwe 508 nu dus km's op de teller heeft en gelijk weet ik veel hoeveel in waarde is gezakt.

B767-300ER
Beheerder

Re: Verkeerde motor geleverd

Berichtdoor B767-300ER » 15 mei 2019, 23:08

Vervelend probleem, maar ook lastig te stellen wat de mogelijkheden zijn. Het laatste waar je je druk om moet maken is in ieder geval de kilometers die je nu maakt icm de waardedaling van het voertuig. Dat het is het probleem van een ander.

Voorts is het zo dat jij niet de klant van de dealer bent, maar slechts de bestuurder van het voertuig en de klant van de leasemaatschappij. De leasemaatschappij is in deze de klant van de dealer.

Jij hebt een auto besteld bij de leasemaatschappij en deze heeft een bestelling geplaatst naar de dealer. (Ook In geval van Private lease besteld de dealer pas na akkoord van de leasemaatschappij en wordt de auto in opdracht van de leasemaatschappij besteld) Je zult je in deze dus moeten melden bij de leasemaatschappij, jij hebt tenslotte niet ontvangen wat je bij hen hebt besteld. Vervolgens is het aan de leasemaatschappij om de oorzaak te achterhalen, al dan niet samen met de dealer.

Heeft de dealer de bestelling verkeerd geplaatst, dan zal de dealer dit met de leasemaatschappij op moeten lossen en vervolgens met jou delen. Heeft de leasemaatachappij de verkeerde bestelopdracht aan de dealer gegeven, dan zal de leasemaatschappij dit met jou op moeten lossen.

Samengevat: de leasemaatschappij is waar je moet zijn, en de oplossing is afhankelijk vanwaar de fout ligt.

Indien fout leasemaatschappij is de kans groot dat ze gaan proberen er met jou financieel uit te komen zodat je de wagen kan blijven rijden, voor de leasemaatschappij is zoals je zelf al aangeeft deze wagen moeilijker te slijten.
Indien fout dealer zal de leasemaatschappij de wagen teruggeven aan de dealer en die het op laten lossen dmv bestellen nieuwe wagen, en zal als coulance jou een vervangende wagen worden geboden voor de tussenliggende periode. Grote kans dat dat de wagen js waar je nu in rijd.

Linksom of rechtsom, zeer vervelend en de leasemaatschappij is jouw contactpersoon.
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

aityaiz

Berichtdoor aityaiz » 16 mei 2019, 00:27

Dank voor je uitgebreidde reply. Ik zal morgen dan ook maar eens de leasemaatschappij contacten. Ik laat nog wel weten wat er uit gaat komen.

aityaiz

Berichtdoor aityaiz » 17 mei 2019, 16:11

Ondertussen is er het een en ander duidelijk. Mij is aangeboden om de diesel door te rijden tegen een korting van 750 euro over de looptijd van 3 jaar.

Voor mij zijn er nu de volgende afwegingen:

Plus:
Goedkoper qua brandstof
Financieel compensatie (Het lease bedrag voor de diesel is normaal hoger dan wat ik nu betaal plus nog een de 750 euro korting)

Min:
50 Pk Minder
Geen Active Suspension
2 a 3 maanden wachten (En mijn oude lease auto rijden gedurende deze periode)

Daarbij moet gezegd worden dat ik deze dieselmotor ook heerlijk vind rijden.

Wat zouden jullie doen?

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 17 mei 2019, 18:28

Lastig in te vullen. Het is maar net wat je belangrijker vind. 750 over 3 jaar is weinig, maar normaal had je nog duurder uitgeweest. Als hij prima rijd steek je het brandstofverschil in je zak

Waar lag de fout uiteindelijk?
Groeten Niels

The Sarge
Moderator

Verkeerde motor geleverd

Berichtdoor The Sarge » 17 mei 2019, 19:24

Ik zou lekker de auto laten leveren die ik besteld heb. Je hebt bewust een keuze gemaakt destijds om voor die uitvoering en benzine te gaan.

€750 betekend €20 per maand. Klinkt mij als een slechte deal. Tuurlijk...je betaald al minder dan normaal voor een diesel, maar het kost de dealer en/of leasemaatschappij nog veel meer als je het niet doet. Ik zou dit bedrag minimaal per jaar eisen.

Maar persoonlijk zou ik de auto laten leveren die je hebt besteld en in een voorloop auto rijden totdat hij geleverd is.

Wat betekent dit voor je bijtelling?? Diesel is andere cataloguswaarde tenslotte

hemi24

Berichtdoor hemi24 » 17 mei 2019, 20:01

Volgens mij zit er bij gelijke uitvoering en versnellingsbak niet zoveel prijsverschil tussen een puretech180 of hdi130...

rick

Berichtdoor rick » 17 mei 2019, 22:37

eea is ook een beetje afhankelijk wie de fout heeft gemaakt

Heeft de LM een verkeerde order geplaatst, dan kun je de dealer/PN niets verwijten.
Wil je de juiste auto zal de LM een nieuwe moeten gaan bestellen en hebben ze een dure pool-auto.

Is het de dealer die een diesel heeft afgeleverd en de LM doen geloven dat het een benzine was, is het teruggeven van de auto en ze zetten maar weer een nieuwe in. Dan heeft de dealer een demo waar ie niet op zit te wachten ;)

In beide gevallen kost het heel veel meer dan die 750,- korting die je krijgt geboden.

Afhankelijk wie de fout heeft gemaakt kun je wat meer gaan claimen, fout bij de dealer zou je wat accessoires kunnen lospeuteren. Meer korting zal via de LM moeten gaan.
Fout bij de LM zou ik 750,- korting op jaar basis en het tarief van de benzine niet meer dan reëel vinden.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

aityaiz

Berichtdoor aityaiz » 18 mei 2019, 01:10

Het lijkt er op dat de fout is gemaakt door de inkoop afdeling van de leasemaatschappij.

Ik heb er inmiddels bijna 250 km mee gereden en ik vind de auto heerlijk rijden. Wellicht is het dan ook de verstandige keuze om wel gewoon voor de diesel te gaan met een iets hogere korting dan nu en het benzine-tarief als lease prijs.

gspallas

Berichtdoor gspallas » 18 mei 2019, 06:46

Hogere korting bij de leasemaatschappij eisen (Mits je daar zelf iets aan overhoudt), moet jij maar eens voor de looptijd van een leasecontract af zien te komen ............. dan weten ze bij de leasemaatschappij wel wat het moet kosten en kunnen ze opeens heel goed rekenen.
Vanaf 22 maart in bestelling: P3008 1.6 e-THP GT-Line in Gris Platinium ....... geleverd op 27 juli

hnzl

Berichtdoor hnzl » 18 mei 2019, 09:50

Ga eens met een volle auto rijden, zoals op vakantie. Dan merk je pas echt of je aantal pk’s voldoende is.

Succes met de keuze en ondertussen lekker genieten van de auto.
508 First Edition (2019), ultimate rouge
508 SW BLP (2012), blanc nacré
407 SW allure (2005), profond rouge
406 (1999), blue

BertP

Berichtdoor BertP » 19 mei 2019, 16:18

Waarom heb je een auto met 180 pk gekozen? En waarom zou je dan nu genoegen nemen met 130 pk?

Vooraf een korting berekenen klinkt mij een beetje te simpel in de oren, afgezien nog van het feit dat je met volle bepakking en wellicht een caravan achter de auto op een berghelling niets hebt aan een korting voor 50 pk minder.

Ik zou - mocht je de auto willen houden - ook vast laten leggen dat er na afloop van de leaseperiode een nacalculatie plaats vindt.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 19 mei 2019, 18:21

Nacalculatie waarvan?
Groeten Niels

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 19 mei 2019, 18:36

Waarom heb je een auto met 180 pk gekozen? En waarom zou je dan nu genoegen nemen met 130 pk?.

Ik zou - mocht je de auto willen houden - ook vast laten leggen dat er na afloop van de leaseperiode een nacalculatie plaats vindt.
Inderdaad: nacalculatie van wat?
En wbt volle bepakking.......is wel een diesel met meer trekkracht dan benzine dus verschil in PK zegt mij niet zoveel.

hemi24

Berichtdoor hemi24 » 19 mei 2019, 19:09

Blijf het allemaal maar een vreemde gang van zaken vinden, van beide partijen...

:(

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 19 mei 2019, 19:09

Blijf het allemaal maar een vreemde gang van zaken vinden, van beide partijen...

:(
Eensch
Groeten Niels

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 19 mei 2019, 19:38

Zeker eens. Daarom zou ik persoonlijk de auto willen hebben die ik besteld heb en uitvoering heb uitgekozen. Nu mist ook de actieve suspension die op de benzine uitvoering besteld was.

Je maakt tenslotte een weloverwogen keuze en is een proces op zich.

aityaiz

Berichtdoor aityaiz » 20 mei 2019, 00:30

Ik vind het maar een moeilijke afweging. Ik had de 180pj variant gekozen omdat deze goedkoper is en dan heb je nou eenmaal de 180 pk als minimum. De diesel is normaal duurder, maar ten eerste zuiniger en ten 2e goedkoper per liter. Dus voor mij maken die pk’s niet eens zoveel uit. Het was een financiele afweging en nu ik de diesel voor de prijs van benzine plus een korting kan krigen is dag ook weer een financiele afweging. Ik moet zeggen dat ik met mijn volbepakte skoda superb 115pk diesel prima op vakantie kon, nergens last van gehad. Caravans doe ik niet aan :)

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 20 mei 2019, 00:35

Volgens mij heb je de keuze al gemaakt.
Nu nog de juiste serieuze extra korting krijgen.

Onthoudt dat jij in het zadel zit en de leasemaatschappij anders met een auto in hun maag zit. Bedenk wat je redelijk vind als korting in die looptijd van 3 jaar. Als ze dat niet willen.... gewoon aangeven dat je dan de auto wilt zoals geconfigureerd. En dan kijken wat het antwoord is

aityaiz

Berichtdoor aityaiz » 20 mei 2019, 08:51

Even kijken wat er vandaag uit gaat komen. In ieder geval bedankt voor alle reacties!!

Terug naar “Aanschaftips (508-II)”