Whitehorse stelt zich voor

Jezelf even voorstellen als je nieuw bent, maar ook voor updates op een later tijdstip.
whitehorse
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2019, 10:15

Whitehorse stelt zich voor

Berichtdoor whitehorse » 01 sep 2019, 13:20

Ik ben Anne, 51 jaar oud en woon in het zuiden van Nederland.

Sinds 18 juli j.l. rij ik in een Peugeot 108 Allure 2019.
Hiervoor reed ik in een Peugeot 107 Active en was na ruim 7 jaar toe aan iets anders.

Heb mij over laten halen door mijn dealer om voor de herziende Peugeot 108 dus, heeft kleine updates mee gekregen sinds 2018.
Alleen heeft het bijna ruim 3 maanden geduurd voordat deze geleverd kon worden, schijnbaar wordt de Allure weinig verkocht en de Active het meest.

Toch ben ik nu na een kleine 2 maanden kritisch geworden, de Apple car play met de google maps vind ik persoonlijk waardeloos en zou toch liever een echte navi willen.
De stoel vind ik na wat langer gebruik ook niet optimaal en laat deze in december aanpassen voor mijn rug.
De snelheidsbegrenzer laat ik vervangen voor een echte cruise control op het internet kwam ik er achter dat deze aangepast kon worden hiervoor.

De radio installatie is beter als de vorige maar alleen nog twee extra speakers plaatsen in een zelf gemaakte hoedenplank, alleen nog uitzoeken of er extra speakers aangesloten kunnen worden op een aparte connector achter de radio zoals in de Peugeot 107, en anders doorlussen op de twee voorspeakers.

Verder rijd hij geweldig goed, en de winterbanden van de vorige Peugeot passen er ook gewoon onder.

Groetjes,

Anne

whitehorse
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2019, 10:15

Revieuw over de Peugeot 108

Berichtdoor whitehorse » 01 sep 2019, 14:55

Als we er een rondje om heen lopen dan kan je wel zien dat deze nagenoeg meeloopt in het huidige gamma reeks van Peugeot, op de type aanduiding na voorop de motorkap.

Het eerste wat mij eigenlijk opvalt is de luxe uitstraling, en weer een stuk volwassener als de vorige Peugeot 107.
Ook de afwerking is beter geworden zoals aan de buiten-, en binnenkant.
Een deur dicht doen geeft al aan dat hij solider is als de vorige, niet het blikkerige.
De achterkant zijn de leeuw klauwen verwerkt in de achter licht units, de voorkant heeft wel wat weg van de Peugeot 208.

Dan gaan we eens binnen kijken, het instrumentarium is nog steeds zeer compact maar ziet er toch al chiquer uit.
Vooral de Allure heeft toch wel het mooie dat de dashboard verlichting wit in combinatie met oranje/rood achtig.
Beter als de Mickey Mouse van de Peugeot 107.
Deze uitvoering heeft zelfs dat de DRL switch als je een tunnel in rijd met de normale verlichting.
De snelheidsbegrenzer die er standaard op zit is na mijn idee niet meer van deze tijd, nagenoeg alle concurrenten hebben standaard of in de prijzenlijst een CC.
In geval van deze zal er binnen korte tijd de snelheidsbegrenzer omgebouwd worden tot een normale CC, voor op het stuurhuis komt een ledje te zitten die groen zal gaan branden als de CC geactiveerd wordt. De module is van Goldcruise en kost met inbouw gemiddeld gezien € 475,=.

De Peugeot 107 Active die we hadden is ook voorzien van een Goldcruise CC.
Deze was ook voorzien van een fietsenkogel niet te verwarren met een trekhaak!
Dus de nieuwe c.q. de huidige Peugeot 108 Allure heeft er ook een.

We gaan verder kijken hoe het binnenin te vertoeven is, heeft de huidige drieling geleerd van de eerste drie generatie's dat er een verbetering moest komen aan de zeer slechte voorstoelen(!).
De kennismaking hiervan is beter, de stoel is in hoogte te verstellen. Het zit gedeelte is wat harder geworden, is wel niet te vergelijken met eentje uit duurdere modellen.
Dus voorlopig wordt de Recarostoel niet in gebouwd!

Het display touchscreen waar je de mirrorlink/Apple CarPlay kunt vinden op een simpele manier, bluetooth is ook zeker niet meer weg te denken in deze huidige tijd!

Deze Allure uitvoering heeft zelfs een achteruitcamera(!) is wel handig bij het inparkeren.

Het kunststof dashboard is nog steeds goedkoop maar ziet er wel al stukken beter uit.
De Allure heeft zelfs een compleet boardcumputer met alle informatie die de bestuurder nodig heeft.
De elektrische raambediening van de passagiersstoel zit nu eindelijk aan de bestuurdersdeur.

Zelf heb ik het idee dat de engineers van de TPCA modellen wel mee hebben gekeken op diverse forums die niet hier alleen actief is/was. Engeland, Duitsland samen met Nederland de gangmakers als vindingrijk toonaangevend waren voor een stukje doorontwikkeling.
Het wordt dan tijd om het hart eens beter te bekijken.
Als we het hart openen zien we al de eerste verandering, de indeling.
De oliepeil, bougies zitten al op een andere plek, zelfs hebben het solair systeem toegepast deze is nagenoeg een op een over genomen vanuit de Daihatsu Sirion 2. Dit komt ten goede aan de prestatie van het herziende blok van "ongeveer 68 paarden krachten" naar de welgemeende 72 paarden krachten. Eigenlijk varieert het blok tussen de 62 en ongeveer 71paarden krachten op de wielen!
Dus zal het herziende blok iets hoger liggen!

Oké genoeg hierover als informatie, het wordt tijd om de sleutel (ja zeker een heuse klapsleutel!) in het contact te stoppen en de het hart tot leven te brengen.
Het motor geluid is wel aanwezig maar vele malen minder als zijn voorganger.
De Allure uitvoering heeft meer isolatie in het schutboard zoals onder de motorkap. Dan de goedkopere uitvoeringen Access en de Active.

Tijdens het rijden merken we al snel dat hij zeer fijn stuurt en een zeer volwassen indruk geeft dan zijn voorganger de Peugeot 107.
Is iets stugger in zijn vering en op de rijksweg zeer stabiel met hogere snelheden van boven de 100 kilometer per uur.

De Peugeot 107 was dan zweveriger en een beetje oncontroleerbaar, maar als hij bepakt was voor de vacantie had hij er iets minder last van.
Deze ervaring met de huidige Peugeot 108 kunnen we nog niet geven, kan pas op zijn vroegst medio maart volgend jaar hopelijk richting de alpen massief van Zwitserland/Frankrijk.

In het stadsverkeer doet hij het goed, alleen zijn draaicirkel is iets minder want deze is helaas toegenomen!
Daar in tegen is de souplesse van de versnellingsbak trefzekerder geworden!
Het start/stop systeem daar weet ik geen raad mee, de ene keer doet hij het wel.... en de andere keer bij het stoplicht geeft hij niet thuis!
Geen idee waar dit aan ligt!

Wat zijn de meevallers en de tegenvallers.

Laten we maar met de deur in huis vallen.
Het rijcomfort is gewoon prima en rijd veel volwassener als de Peugeot 107 die ik had.
Hij is koers vast en bij de 130 kilometers per uur ligt hij goed op de weg zonder van koers af te wijken, de vorige Peugeot was zweverig bij deze snelheid en werd dan altijd aangepast naar gemiddeld 100 kilometer per uur.

De zithouding in de stoel, is na mijn gevoel niet fijn en kan de juiste zithouding niet vinden. Dit komt door het feit dat er in mijn geval een holle rug ontstaat en geen ondersteuning heb, ben nu aan het zoeken met allerlei verschillende kleine kussentjes om dit op te vangen maar nog niet de juiste gevonden!

Dan komen we bij de Apple Car play, jammer dat ik behoorlijk kritisch ben, is ronduit niet fijn. Bij het uitvallen van het motorsegment (wat toch nog wel eens voorkomt bij mij althans) dan is alles weg als de Google Maps aanstaat! Zoals op het scherm maar ook op de iPhone.
Achteraf gezien dus gewoon de navigatiepakket moeten nemen.

Maar nu de positieve kant van deze Peugeot 108 Allure.
Het geluid uit het multimedia systeem is gewoon goed een plus punt voor DeTPCA ingenieurs!
Het gebruik van de muziek via de USB-stick werkt goed, als de Google Maps navi niet in gebruik is.

Het onderstel van de telg is verbluffend goed geworden, waarschijnlijk met de grotere inch banden en velgen zullen hier zeker van deel uit maken.
Stuurt fijn en held minder in de scherpere bochten als zijn voorganger!

Dan komen we bij de snelheidsbegrenzer deze werkt prima, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat nog steeds uit naar de cruise controle (een afspraak is nog niet gemaakt voor de inbouw hiervan).

Aangezien onder deze Peugeot een fietsenkogel zit, is deze al enkele malen gebruikt. De zwanenhals is veranderd waardoor genoodzaakt was om een adapter aan te schaffen voor mijn zeer ouderwetsen Twinnyload.

De aanschaf voor de allesdragers moet je toch iets verder in je buidel gaan tasten en 209 Euro aftikken, deze zal op termijn aangeschaft worden voor de nodige vacanties.

Onderaan de streep ben ik positief gestemd, alleen nog een oplossing zien te vinden voor de bestuurdersstoel.

Gebruikersavatar
The Sarge
Moderator
Berichten: 4004
Lid geworden op: 05 aug 2015, 15:50

Re: Whitehorse stelt zich voor

Berichtdoor The Sarge » 01 sep 2019, 23:39

Welkom op het forum Anne en dank voor je uitgebreide beschrijving van je nieuwe leeuw.

Wellicht kun je deze beter kwijt in één van de topics over de 108. We hebben namelijk diverse topics per model.

Kijk gerust even rond

Gebruikersavatar
nec99
Beheerder
Berichten: 3247
Lid geworden op: 09 feb 2014, 13:41
Locatie: Almere

Re: Whitehorse stelt zich voor

Berichtdoor nec99 » 03 sep 2019, 14:11

welkom op het forum
Peugeot 208 1.2 E-THP GT-line, opties; lederen bekleding, korte antenne, glazen dak, navigatie, parkeersensoren voor en achter, automatisch inparkeren, armsteun, audio upgrade.
Kleur Rouge Rubis, 5 deurs
Bouwjaar 07-2018
Eigenaar www.facebook.com/Peugeot-Meeting-827440380608156/

Gebruikersavatar
B767-300ER
Beheerder
Berichten: 6166
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Whitehorse stelt zich voor

Berichtdoor B767-300ER » 11 sep 2019, 09:11

Welkom hier op het forum Anne
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

whitehorse
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2019, 10:15

Re: Whitehorse stelt zich voor

Berichtdoor whitehorse » 14 sep 2019, 07:59

Dank jullie wel voor de verwelkoming op dit forum.

Ondertussen zit ik niet stil met de nieuwe aanschaf, en heb een up-date besteld en zal volgende week zaterdag worden geïnstalleerd bij autobedrijf Zieleman in Hasselt.
Het betreft de cruise controle.

Ondertussen heb ik wel besloten om toch gaan kijken voor een originele navigatie module die over de Apple car play loopt.
Ik begin mij behoorlijk te irriteren over dit systeem!
Ben altijd een goed werkend navigatie systeem gewend, ben benieuwd of er via dit forum naar een Peugeot dealer kan met een kleine korting van 10%?

Gebruikersavatar
B767-300ER
Beheerder
Berichten: 6166
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Whitehorse stelt zich voor

Berichtdoor B767-300ER » 14 sep 2019, 09:55

Kortingen worden via dit forum niet verstrekt, probeer het eens op 123korting.nl :mrgreen:

Succes met je ombouw.
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

whitehorse
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2019, 10:15

Uitbreiding van 2 naar 4 speakers

Berichtdoor whitehorse » 18 sep 2019, 20:35

Ondertussen heb ik via een kameraad begrepen dat achter op het multimedia systeem geen 2 extra geluid uitgangen zitten.
Het systeem zelf is nog steeds van Pioneer en is van 2017, volgens de sticker.
Het geluid aftappen van de bestande speakers is geen goed idee, dus wordt er nu gezocht naar een 12volt mini 4-kanaals versterker.
Wordt vervolgd.
- Peugeot 108 Allure -

Gebruikersavatar
B767-300ER
Beheerder
Berichten: 6166
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Uitbreiding van 2 naar 4 speakers

Berichtdoor B767-300ER » 18 sep 2019, 20:51

Ondertussen heb ik via een kameraad begrepen dat achter op het multimedia systeem geen 2 extra geluid uitgangen zitten.
Het systeem zelf is nog steeds van Pioneer en is van 2017, volgens de sticker.
Het geluid aftappen van de bestande speakers is geen goed idee, dus wordt er nu gezocht naar een 12volt mini 4-kanaals versterker.
Wordt vervolgd.
Gelieve dit soort zaken in het type/onderwerp specifieke deel plaatsen. Dank je wel.
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel


Terug naar “Even voorstellen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast