Abrupt wegrijden

Voor alles wat niet onder de motorkap zit
Plaats reactie
amta

Abrupt wegrijden

Bericht door amta »

Sinds kort ben ik het bezit van een 3008 met een 8-traps automaat. Bij het ontkoppelen van de elektrische handrem rijd deze auto met een schok en ervaar ik het wegrijden als abrupt. Is dit 'snelle' rijden vanuit stilstand ook bij te stellen?
Peugeot 3008 GT-line 180 PK 8 traps-automaat
Peugeot-5008
Beheerder

Re: Abrupt wegrijden

Bericht door Peugeot-5008 »

Beste Amta,

Welkom op ons forum. Zou je de forumregels willen volgen en je netjes voor willen stellen met wat meer informatie over jou en je auto (type, uitvoering, motorisatie etc) op de daarvoor bestemde plaats? Dat helpt in de toekomst bij het geven van antwoorden.

Houdt je je voet op de rem bij het starten?
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
schoone

Bericht door schoone »

Wel wat late reactie.

Ik heb hier dezelfde auto 1.6 EAT8

Als de motor nog niet op temperatuur is ,loopt hij op verhoogd toerental. Even een minuutje wachten tot het toerental gezakt is, en het probleem met het abrubt weg rijden is normaal.

vr.gr. Jan
Peugeot-5008
Beheerder

Of de handrem handmatig laten zakken, dat scheelt ook.
Dus handrem los, in stand D. Voetrem loslaten en de auto verder het werk laten doen..

Stuur mij een PM
schoone

Bericht door schoone »

Helaas Niels, auto heeft een elektrisch gestuurde handrem.

Vr. gr. Jan
rick
Moderator

Bericht door rick »

Een elektrische handrem kun je ook handmatig lossen voor je wegrijdt
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
schoone

Bericht door schoone »

Helaas Rick, maar niet met een elektrisch gestuurde handrem. Deze kun je niet langszaam deactiveren. Het is alles of niets. Met een normale handrem kun je dit zoals Niels beschrijft, langszaam laten zakken.

Het nadeel van een elektrische handrem is niet echt veilig. Als je de sleutel uit het kontaktslot haalt, gaat hij gelijk op de handrem en gaat de automaat in de parkeerstand.

Bij mij staat de auto in de garage. Dat betekend bij een calamiteit.(brand o.i.d) de auto niet handmatig ui de garage geduwd kan worden.
Ik moet een aantal handelingen plegen om deze items vij te zetten. Niet echt logisch.

Een kleine opmerking,

groeten Jan
rick
Moderator

Bericht door rick »

Handrem kun je gewoon met de knop (voordat je wegrijd) eraf halen en dat gaat echt niet met een schok.
Dat is wat Niels bedoelde als tip voor TS
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Peugeot-5008
Beheerder

Jan,

Kan wel degelijk. Gewoon voet op de rem en de knop van de handrem naar beneden duwen. De handrem ontrgendelt dan gewoon volledig. Voet van de rem halen en de auto bouwt zelf langzaam de toeren op, dan rijdt je weg Zonder schok dus. Daarna Zelf gas bijgeven naar wens.

Laat je de elektrische handrem erop staan en je rijdt weg, dan kan je dat inderdaad als een schok ervaren. Maar dat is dus niet nodig. Heeft niets met langzaam de handrem los doen te maken zoals met handmatig, maar eerst gewoon volledig los en dan pas de auto zijn werk laten doen.

Ook het wegzetten in de garage kan zonder handrem.
Bij parkeren zet je contact en motor af —> handrem gaat er automatisch op. Vervolgens enkel contact aanzetten (middels start stop knop of sleutel zonder je voet op de rem) dan gaat contact aan en motor blijft uit. Dan handrem knop naar beneden duwen (handrem ontgrendelt dan) en dan contact uit. Dan staat de auto alleen nog maar in de parkeerstand in je garage.

Niet meteen roepen dat kan niet, probeer het eerst eens ;)

Stuur mij een PM
schoone

Bericht door schoone »

Niels ik heb niet geschreven, dat het niet kan. Even goed lezen.

jan
Peugeot-5008
Beheerder

Beetje aparte reactie Jan

Jij was degene die schrijft dat de procedure die ik omschreef als antwoord op de vraag van TS alleen kan met een handmatige handrem, niet met een elektrische.
Zoals door mij (en Rick) aangegeven kan dat wel degelijk ook met een elektrische handrem.

Je geeft verder zelf aan dat je de elektrische handrem icm je garage lastig vind om bij bv een calamiteit je auto naar buiten te halen, ik geef aan hoe je dat bij het parkeren van de wagen kan voorkomen. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen ;)

Succes en een fijne dag!

Stuur mij een PM
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

schoone schreef:Helaas Rick, maar niet met een elektrisch gestuurde handrem. Deze kun je niet langszaam deactiveren. Het is alles of niets. Met een normale handrem kun je dit zoals Niels beschrijft, langszaam laten zakken.

Het nadeel van een elektrische handrem is niet echt veilig. Als je de sleutel uit het kontaktslot haalt, gaat hij gelijk op de handrem en gaat de automaat in de parkeerstand.

Bij mij staat de auto in de garage. Dat betekend bij een calamiteit.(brand o.i.d) de auto niet handmatig ui de garage geduwd kan worden.
Ik moet een aantal handelingen plegen om deze items vij te zetten. Niet echt logisch.

Een kleine opmerking,

groeten Jan
Dus als je garage in de fik staat ga je eerst je wagen proberen te redden, ik zou gewoon 112 bellen en persoonlijke dingen proberen mee te nemen als dat nog veilig kan, dat stuk blik is verzekerd en vervangbaar, mijn foto's en dergelijke zijn onvervangbaar en staan ook zo dat ik dat in 1 ruk mee kan nemen als ik er nog bij kan komen, ikzelf en vrouw staan op 1, de auto komt als allerlaatste eens aan bod.
Groet Peter
rick
Moderator

Bericht door rick »

En al zou je nog tijd hebben en je vrouw zit, en al je dierbare spullen liggen, erin , dan ga je m toch zeker niet naar buiten duwen...... ;)
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

Nee, dan ga ik filmen, leuk voor later.

Je denkt toch niet dat ik die spullen in de auto leg.
Groet Peter
rick
Moderator

Bericht door rick »

:D :lol: :mrgreen:
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Plaats reactie

Terug naar “Technisch (3008-II)”